V Evropském parlamentu v úterý probíhala poměrně vyhrocená debata o nové podobě autorských práv na internetu. Kontroverzní připravované změny mají řadu svých odpůrců i podporovatelů. HN připravily přehled těch nejdůležitějších faktů a  nejčastěji šířených mýtů, které se v souvislosti s novými projednávanými pravidly ve veřejných diskusích a na sociálních sítích objevují.

1) Proč chce Evropa zpřísnit ochranu autorských práv?

S rozvojem internetu se otevřela snazší cesta k filmům, hudbě, knihám a dalším autorským dílům. Nedaří se ale zastavit šíření jejich nelegálních kopií. Ty kolují internetem a z jejich stahování plynou příjmy provozovatelům webových stránek, úložišť a sociálních sítí. Tvůrci však podíl na tomto zisku nemají. Tím jim vznikají velké ztráty a uvádějí, že s rostoucí oblibou pirátství se jim brzy nevyplatí autorská díla vytvářet.

Současně s tím usilují vydavatelské domy o to, aby jim firmy jako Facebook, Google, či Amazon platily, pokud na svých stránkách sdílejí či kopírují jejich reportáže a zprávy.

2) Povedou nová pravidla k cenzuře a zániku internetu, jak ho známe?

Evropští poslanci čelí kvůli návrhu pravidel nebývale silné lobby jeho odpůrců. Například evropští piráti se obávají, že dojde kvůli nim k omezování svobody internetu a následně i svobody projevu. Provozovatelé sociálních sítí a úložišť by podle směrnice měli nově obsah na svých stránkách monitorovat a v případě, že narazí na autorská díla, je musí smazat. Současně s tím by mohlo docházet i k mazání obsahu, který není určený ke komerčnímu užití, jako jsou například parodie na některé filmy nebo sestřihy.

Zařízení, která budou obsah vyhledávat, by podle odpůrců navíc mohla být zneužita k plošnému získávání informací o uživatelích internetu. Směrnice však takové jednání výslovně zakazuje. Internet navíc už v dnes monitorovaný je, například kvůli reklamě cílené na konkrétního uživatele.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru