Britský matematik Michael Atiyah v pondělí představil své řešení tzv. Riemannovy hypotézy. Pokud se jeho řešení ukáže jako správné, může to znamenat například velký převrat ve způsobech šifrování. Atiyah by také získal nárok na odměnu ve výši jednoho milionu dolarů, kterou vypsal na řešení hypotézy americký Clayův matematický ústav (Clay Mathematics Institute, CMI).

CMI po několikaměsíčních konzultacích s předními světovými matematiky v roce 2000 představil konečný seznam celkem sedmi největších dosud nevyřešených matematických problémů a slíbil milion dolarů za vyřešení každého z nich. Mezi laickou veřejností se brzy vžil také název Problémy tisíciletí.

Podmínkou pro vyplacení odměny je, že řešení bude publikováno v některém z renomovaných odborných časopisů a po dva roky se jej nikomu nepodaří vyvrátit.

1. Riemannova hypotéza

Podle mnohých matematiků se jedná o vůbec nejvýznamnější matematický problém, který se vědci pokoušejí rozluštit již téměř 160 let. Zjednodušeně problém spočívá v otázce, zda existuje nějaká daná struktura prvočísel. Právě Riemannova hypotéza popisuje frekvenci rozložení prvočísel mezi přirozenými čísly, podle ní se prvočísla "chovají" podle konkrétní funkce a jejich výskyt není náhodný. Pokud by se podařilo tuto hypotézu potvrdit a dokázat, mohl by to být zásadní zlom v kryptologii, neboť současné šifrování je založeno právě na předpokladu, že prvočísla se vyskytují zcela nahodile.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře