Malý tým čítající zhruba 30 lidí má na starosti tvorbu proof-of-conceptů, kdy testují funkčnost originálních řešení vytvořených na základě využití nových technologií a postupů. A činí tak dokonce ještě dříve, než společnosti investují velké sumy do konkrétních prototypů nebo produktů založených na těchto řešeních. Inovační laboratoř se specializuje na koncepty využívající umělou inteligenci v oblasti zpracování, analýzy a vyhodnocení audio, video či textových dat různého charakteru.

Jednou ze zásadních výhod pracoviště Watson iLab je, že tvorbu konceptů zvládají v rekordně krátkém čase. Již během testovacího období totiž inovační laboratoř zvládla dodat koncepty více než 300 řešení stovkám zákazníků z různých oborů z celé Evropy.  „Firmy mají spousty nápadů, zrealizují ale jen mizivé procento z nich. Nemohou totiž investovat stovky milionů do výzkumu a často nemají ani kapacity či potřebné know-how. A od toho jsme tu my. Když k nám zákazník přijde s návrhem, dovedeme společně velmi rychle nabídnout jeho řešení,“ vysvětluje Martina Švík, vedoucí vývojového pracoviště Watson iLab.

Přestože jedinečným zaměřením i velikostí by se dal Watson iLab přirovnat ke klasickému startupu, svými zkušenostmi předčí i mnohé zavedené společnosti. „Klasické startupy se většinou zaměřují pouze na jednu oblast a často fungují výhradně v rámci dané země. My takto vyhranění nejsme, naopak nás baví, jak rozmanitou škálu zákazníků máme. Obracejí se na nás lidé z metropolí, skandinávského venkova i těžařských oblastí na východě kontinentu. Našimi projekty pomáháme lékařům, energetickým společnostem, silovým složkám, ale i farmářům nebo chovatelům ryb,“ říká Martin Švík a dodává, že řešení z dílny Watson iLab společně s pražským Watson R&D pracovištěm jsou unikátní také v tom, že jako jediná podporují i češtinu, stejně jako další lokální jazyky z regionu CEE, a jsou proto maximálně vhodná i pro lokální klienty. V oblasti umělé inteligence pracující s audio, video a textovými daty se většina velkých hráčů na trhu zaměřuje spíše na světové jazyky a lokální často opomíjí.

Watson iLab zkrátka v oblasti využití umělé inteligence a robotických systémů boří všechny hranice a nabízí opravdu nepřeberné množství způsobů, jak poznatky o nejmodernějších technologiích aplikovat v praxi. Jejich systémy pak pomáhají nejen zrychlovat běžné pracovní procesy, ale zároveň otevírají jejich uživatelům i zcela nové, dosud nevídané možnosti.

Klasickým příkladem využití umělé inteligence v běžné praxi jsou například chatboti na zákaznických linkách, kteří zvládnou komunikovat se zákazníkem a dokážou mu pomoci vyřešit základní problémy. Ti z Watson iLab dokonce umí podle charakteru komunikace rozpoznávat zákazníkovy emoce. „Jednoho chatbota jsme nedávno vytvořili pro Vodafone, kde má obstarat první kontakt se zákazníkem. Chatbot má k dispozici obrovské množství vstupních dat, díky čemuž umí reagovat na určité typy dotazů. Pokud se však dostane do situace, kdy pozná, že zákazník není s jeho odpověďmi spokojen, přepne jej na živého operátora, kterému dodá ve zkratce popis celé dosavadní konverzace, aby byl v obraze,“ vysvětluje Švík a pokračuje: „Chatboti mohou uchovávat v historii veškerou komunikaci se zákazníkem i celé jeho portfolio a mohou tyto informace analyzovat a dále efektivně zpracovávat. Je proto možné, že v budoucnosti se služby poskytované call centry zcela změní.

Další zajímavý koncept putoval z pražské inovační laboratoře až do Norska, kde nedávno pomohli implementovat systém, který má pomoci včas detekovat výskyt mořské vši v lososích líhních a ochránit tak ryby před napadením tímto parazitem. Úspěchy sbírá Watson iLab společně s IBM CZ i na poli zdravotnickém, kde již například pomáhají s kontrolou embryí připravovaných pro umělé oplodnění. Kontrola, která embryologovi zabere například hodinu, zvládne stroj v řádech minut a s větší přesností. Díky tomu by mohli v budoucnu lékaři přenechat tyto činnosti plně na robotických systémech a sami využít svůj čas efektivněji – na další výzkumy, podrobnější vyšetření či konzultace s pacienty.

„Využití umělé inteligence uvnitř firem i směrem k zákazníkům může už v blízké budoucnosti pomoct lidem zlepšit jejich schopnosti,“ uzavírá Martin Švík.