Rok 2018 se zatím pro značku Audi nevyvíjí dobře – v červnu byl zatčen její šéf, v září odstoupil člen představenstva zodpovědný za vývoj. Německý prémiový výrobce navíc bude možná brzo složitě hledat svoji identitu. 

Jsou tomu tři měsíce od chvíle, kdy jedna z nejdůležitějších německých automobilek přišla o svého šéfa. Osmnáctého června byl ve svém domě zatčen Rupert Stadler. Příčinou byla jeho role v kauze Dieselgate.

Celý koncern VW v ní vědomě manipuloval s výsledky emisních testů – v autech vybavených dieselovými motory byl nainstalován speciální software, jenž zajistil, že auto splnilo emisní předpisy jen v laboratoři. Dokázal rozpoznat, že se zrovna nachází ve zkušebním stavu. V běžném provozu tak naftové Volkswageny (a Škodovky, Seaty nebo Audi) vypouštěly řádově více škodlivých oxidů dusíku, než dovolovaly předpisy. Celá věc se provalila v USA v roce 2015 a nikdo v koncernu VW od té doby nemá klidné spaní.

Samotného Stadlera německá prokuratura podezírá z toho, že o použití software věděl, nic proti tomu ale neudělal. Aby nemohl ovlivňovat svědky, sedí ve vazbě. Spolu s ním je vyšetřováno dalších dvacet vysoce postavených manažerů a bývalý šéf celého Volkswagenu, Martin Winterkorn, byl dokonce obviněn z podvodu.

Až do onoho osudného osmnáctého června přitom Stadler přežil veškeré personální změny, které v koncernu v souvislosti s Dieselgate probíhaly (kromě odchodu tehdejšího koncernového šéfa Winterkorna, připomeňme i konec Winfrieda Vahlanda, strůjce úspěchu Škodovky). Nad šéfem Audi však podle zákulisních informací držely ochranou ruku rodiny Porsche a Piëchů, které VW vlastní.

Místo Stadlera teď Audi řídí Abraham Schott a o jeho dalším osudu má rozhodnout představenstvo koncernu. Své finální slovo ale již několikrát odročilo, naposledy v pátek 28. září. Pokud Stadler odstoupí sám, dostane prý pořádný zlatý padák v řádech milionů eur. Mohl by se mu hodit.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • Proč se může změnit heslo Audi "náskok díky technice" v obyčejnou frázi?
  • Bude pak její vozy někdo chtít? Která automobilka už to otestovala?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se