V sobotu 6. října ve věku 71 let zemřel po dlouhé těžké nemoci Jiří Petrák, někdejší generální ředitel české pobočky projekční a poradenské firmy Mott MacDonald. HN to sdělila jeho manželka. Rozloučení se zesnulým proběhne v pátek 12. října od 14 hodin ve strašnickém krematoriu v Praze.

Jiří Petrák byl známým bojovníkem za očistu veřejných zakázek od korupce a klientelismu v oblasti dopravního stavitelství. V posledních letech se například velmi angažoval v debatě o rekonstrukcí dálnice D1. Byl toho názoru, že modernizace nejvýznamnější české dopravní tepny, tak jak momentálně probíhá, je zbytečná, předražená a slouží jen potřebám betonářské lobby, nikoliv motoristům a autodopravcům.

Dříve se veřejně vyslovoval i proti severomoravské dálnici D47, kterou označoval za špatně projektovanou i nepovedenou z hlediska geologického průzkumu a její výstavby. "Projekt se vůbec neměl dělat. A když, tak v úplně jiné trase a za třetinu peněz," uvedl před šesti lety v rozhovoru pro týdeník Ekonom. Kritizoval v této věci i někdejší vládu Miloše Zemana, která v roce 2002 zakázku na D47 dala exkluzivně izraelské firmě Housing & Construction.

V posledních letech se velmi zasazoval o to, aby stavební firmy musely státu poskytovat záruku za dílo v délce celé předpokládané životnosti dálnice.

"Byl pro mě naprosto výjimečným člověkem, od něhož jsem se mnohému naučil. Prokázal osobní hrdinství v dobách toho největšího temna, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček. Jako jediný se nebál veřejně hovořit o všech nekalostech. A to i za cenu, že jím řízená firma byla odříznuta od veřejných zakázek," vzpomíná pro HN na Jiřího Petráka podnikatel Radim Jančura, majitel brněnské dopravní skupiny Student Agency. S Jiřím Petrákem v roce 2013 společně založili nadační fond Stínové ŘSD, který na nešvary ve veřejných zakázkách upozorňoval. Jančura podle svých slov věří, že i bez Jiřího Petráka se najde dost lidí, kterým tato problematika nebude lhostejná.

Jiří Petrák absolvoval Stavební fakultu ČVUT se specializací na mostní konstrukce (1972). Po vysoké škole pracoval 11 let jako projektant v Projektovém ústavu dopravních a inženýrských staveb (PÚDIS). Od roku 1983 se v rámci tehdejších mezinárodních kontraktů podílel na řízení velkých dopravních staveb v Iráku. Politicky se ale neangažoval.

Ještě za minulého režimu navázal úzké kontakty s nadnárodní poradenskou, inženýrskou a projektovou společností Mott MacDonald. V letech 1989 až 1991 pro ni pracoval ve Velké Británii. Roku 1993 založil její pobočku v Praze, v jejím čele stál jako jednatel až do začátku roku 2012, kdy odešel do důchodu. I jako penzista pracoval v oboru, dokud mu to zákeřná choroba dovolila. Založil firmu XY Develop, jejímž byl spolumajitelem a obchodním ředitelem. Velmi se zasazoval o rozvoj nejen obchodních vztahů v oblasti Arabského poloostrova.