Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral se na návrh ředitele programu rozhodl neprodloužit smlouvu s šéfredaktorem stanice Vltava Petrem Fischerem. Nesplnil zadané úkoly a stanice dál stagnuje, řekl ve středu mluvčí rozhlasu Jiří Hošna. Fischer sdělil, že pro reformu vysílání stanice Vltava nedostal dost času ani slíbenou podporu.

Jméno Fischerova nástupce, který se ujme vedení stanice od 1. ledna, má být oznámeno na zasedání rady Českého rozhlasu za týden 19. prosince. Fischerovi vedení programu ČRo nabídlo spolupráci na publicistických pořadech na stanici Vltava. Fischer je zároveň jedním z moderátorů Den podle na stanici Plus.

"Důvodem neprodloužení smlouvy je kombinace nesplnění úkolů, které Petr Fischer dostal před rokem a půl a které akceptoval, pokračující stagnace stanice, která provedla jen dílčí programové změny a nedokázala naplnit svůj potenciál mezi posluchači, a také ztráta důvěry," uvedl Hošna.

Fischer uvedl, že na reformu vysílání Vltavy dostal jeden rok, což je "profesionálně směšné". Na projekt zásadní proměny stanice jsou podle něj potřeba minimálně tři roky, aby se usadil a osvědčil, jak to doporučuje Evropská vysílací unie (EBU). "Ten čas jsme nedostali. Ani podporu, která byla slíbena," podotkl.

Ztráta důvěry bude podle Fischera asi vzájemná už od chvíle, kdy ředitel Zavoral na zasedání Rady Čro vyslovil názor, že Vltava porušila zákon vysíláním nevhodného úryvku z románu Alana Hollinghursta. "Učinil tak na základě zcela pofidérní právní analýzy, s níž se zcela ztotožnil. Tam mi došlo, že se mu věřit nedá a že na konci roku odejdu," uvedl Fischer.

Pro časopis Respekt dodal, že se jedná o osobní mstu generálního ředitele i rady Čro, kteří s ním mají dlouhodobý problém. Zároveň má pocit, že funguje velmi zvláštní kooperace mezi vedením rozhlasu a radou Českého rozhlasu, která údajně přestává být kontrolním orgánem.

Zmínil tak projednávání stížnosti na letní reprízu hudebně-literární koláže, v níž v dopoledním vysílání Vltavy zazněl úryvek z Hollinghurstova románu Linie krásy oceněného Man Bookerovou cenou. Větu "… provokující penis, který mu zrovna teď trčel nad koulemi drze jako vykřičník…" označili někteří členové rady za pornografii.

Fischerovi vyjádřili v otevřeném dopise podporu ředitel Ústavu filozofie a religionistiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Jakub Čapek, ředitel Archivu Jana Patočky Ivan Chvatík a dalších zhruba 900 lidí. Fischer podle nich zavedl řadu inovativních změn, pozastavili se pak nad tím, že zaměstnanci stanice stále nevědí, kdo ji od ledna bude řídit.

Fischer byl jmenován do funkce šéfredaktora ČRo Vltava bez výběrového řízení před dvěma lety, s omezeným mandátem a s úkolem upravit program tak, aby přilákal nové posluchače. Stanici aktuálně poslouchá 48 tisíc denních posluchačů a 137 tisíc lidí týdně, což je nejméně v historii. Před programovými změnami a marketingovou kampaní na podzim 2017 přitom naladilo Vltavu každý týden 140 tisíc posluchačů a každý den 47 tisíc posluchačů. Před pěti lety Vltavu týdně poslouchalo kolem 200 tisíc příznivců týdně a zhruba 80 tisíc každý den.

Fischer zavedl programové úpravy, které přinesly publicistickou reflexi aktuálního kulturního dění. Nové publicistické formáty ale podle Hošny trpí značnými výkyvy kvality. Dominantami vysílání z hlediska zájmu posluchačů zůstaly naopak tradiční pořady, zejména Mozaika a literárně dramatické žánry. Zásadní chybou podle vedení ČRo je, že se v době Fischerova mandátu nepodařilo vytvořit koncepci hudební dramaturgie. Klasická hudba, která je tradičně silným symbolem Vltavy, se ocitla na druhé koleji ve stínu aktuální publicistiky. V létě se pak rada ČRo zabývala výtkou, že Vltava v úryvku z Hollinghurstovy knihy odvysílala dopoledne pornografii.

Programově, finančně i personálně bude Vltava podle vyjádření vedení ČRo v následujícím roce zajištěna stejně jako v roce letošním, kdy měla absolutní prioritu. Cílem bude podporovat a rozvíjet vše, co je ve stávajícím programu funkční, kvalitní a setkává se s očekáváními posluchačů, zvýšit kvalitu tam, kde se jí momentálně nedostává nebo kde případně kolísá, a hledat nové formáty relevantní pro současnost.