Nedělním protestem vyvrcholila v Budapešti vlna demonstrací, která začala minulou středu přijetím novely pracovního zákoníku, kritiky označované jako “otrocký zákon”. Modifikace zvyšuje roční limit přesčasů z 250 hodin na 400 s nárokem na finanční náhradu kdykoliv v průběhu tří let. V ten samý den se i přes bojkot hlasování opozičních poslanců podařilo vládě schválit i kontroverzní zákon umožňující ministrovi spravedlnosti jmenovat předsedy správních soudů a přímo dohlížet na jejich rozpočet. Novely jsou kritizované jak tradičními odpůrci režimu premiéra Viktora Orbána, tak částí většinové společnosti, která se doposud k situaci v zemi nevyjadřovala.

Zhruba deset tisíc demonstrantů se v nedělních odpoledních hodinách sešlo na budapešťském náměstí Hrdinů, odkud se dav přesunul do vedlejší ulice k připravenému pódiu, kde k demonstrujícím promluvili nejen zástupci odborů, ale i poslanci všech opozičních stran. Ti mluvili zejména o “otrockém zákoně”, kritickém stavu maďarské politické situace i zhoršující se životní úrovni v zemi. Na demonstraci výmluvně nazvané “Veselé Vánoce, pane premiére!” se objevily i transparenty s požadavky na svobodné soudnictví, kvalitní vysoké školství a především svobodná média.

Fungování maďarských veřejnoprávních médií

O svou “veřejnoprávnost“ přicházela maďarská média veřejné služby postupně již od roku 2002, kdy tehdejší socialistická vláda zrušila tzv. koncesionářský poplatek a tato média se stala závislými na vysílání reklam a především na státních fondech.

Největší změna přišla v roce 2010, kdy získala strana Fidesz ústavní většinu
v parlamentu a prosadila balíček zákonů, kterým z Národního zpravodajského
úřadu vznikl Národní mediální a zpravodajský úřad, mediální rada začala být volena parlamentním výborem, kde každá parlamentní strana disponuje jedním zástupcem, ale v závislosti na zastoupení v parlamentu má každý zástupce rozdílnou sílu hlasu. Zároveň jsou tito zástupci voleni na 9 let, což je výrazně delší doba než doba funkčního období zasedajícího parlamentu.

Původní řídicí orgány veřejnoprávních médií (Magyar Televízió, Duna
Televízió, Magyar Rádió, Magyar Távirati Iroda) byly zrušeny a nahradil je jednotný orgán,
kterým je Veřejnoprávní výbor (6 členů na 9 let), jehož členové jsou voleni parlamentem na návrh všech stran, ale ředitele a jednoho řadového člena dosazuje mediální rada.

Státní média jsou tudíž v současné době zcela podřízena vládní moci.

 

 

Právě maďarská státní média, která jsou považována za hlásnou troubu vládnoucí strany, o několikadenních demonstracích ve svém zpravodajství do neděle vůbec neinformovala. Rozhořčený dav se po vystoupení řečníků rozhodl dojít sedmikilometrový úsek z centra až k sídlu maďarské státní mediální skupiny MTVA, která se za posledních 16 let změnila z média veřejné služby v médium státní.

Petice za svobodu

Skupině jedenácti opozičních poslanců se v napjaté atmosféře, která před sídlem MTVA po příchodu nastala mezi demonstranty a policií, podařilo dostat dovnitř budovy s požadavkem na přečtení pětibodové petice v živém vysílání televize. Poslanci se domáhají okamžitého zrušení novely pracovního zákoníku, menšího počtu přesčasů pro policisty, svobodných soudů, připojení se Maďarska k Úřadu evropského veřejného žalobce a svobodných veřejnoprávních médií. Ani jako veřejným činitelům se jim do vysílání nepodařilo dostat, proto se rozhodli přenocovat uvnitř.

Současné protesty se od těch takřka pravidelných, které probíhají prakticky po celou dobu vlády ústavněvětšinového kabinetu koalice Fidesz s křesťanskými demokraty z KDNP, liší především větší agresivitou na straně demonstrantů i bezpečnostních složek, které v neděli už podruhé rozehnaly dav za pomoci velkého množství slzného plynu.

Roli veřejnoprávního média se poslanci snaží nahrazovat živým vysíláním na sociálních sítích, především na Facebooku, kde neustále sdílejí s diváky informace o vývoji situace, ke kterým by se jinak stěží dostali.

V posledních dnech je nejsledovanějším profilem účet poslankyně strany “Politika může být jiná” Bernadett Szélové, která od středečního hlasování v parlamentu takřka nepřetržitě vysílá. Díky tomu se jí nad ránem podařilo zachytit i násilné vynesení jejího bývalého stranického kolegy, nyní nestraníka Ákose Hadházyho. Televize na skupinku třinácti poslanců poslala nad ránem ozbrojenou i neozbrojenou ochranku, která se jim snažila zamezit ve volném pohybu po budově a která z budovy vyhodila nakonec oba opoziční poslance. Ostatních jedenáct nadále zůstává uvnitř a připojit se k nim snaží další.

Lidé zbývajícím poslancům nosí k bráně jídlo i drobné do jídelních automatů. S opozičníky stále nikdo z televize nekomunikuje, jediný kontakt mají s ochrankou. Ředitel mediální skupiny MTVA Dániel Papp nejprve protestujícím vzkázal, že je zaneprázdněný a nemůže s nimi mluvit, později za sebe poslal notářku.

Pracovníci televize musí podle serveru index.hu opustit budovu do pondělních 17:00 SELČ, kvůli další demonstraci, která je plánovaná na 18:00 SELČ.

Související

 

 

Související