Litevský dovozce ropy Klaipedos Nafta stále více sází na budoucnost zkapalněného plynu LNG. Firma je operátorem už čtyři roky fungujícího terminálu na LNG v přístavu Klaipeda a má v plánu podobné vybudovat a provozovat i jinde na světě, říká v rozhovoru pro HN Mindaugas Jusis, ředitel Klaipedosu Nafta, kde 72 procent akcií vlastní litevský stát.

HN: Řídíte firmu, která se zabývá obchodem s ropou i plynem. V poslední době se hodně řeší budoucnost obou těchto zdrojů, důležitost ropy zřejmě bude klesat s novými druhy aut, poroste ale role zkapalněného plynu LNG. Jaká je vaše strategie?

Předvídáme velké změny ve světě už v blízké budoucnosti. Jsem si jist, že energie se změní směrem k mnohem čistším zdrojům. Obnovitelné zdroje ale tvoří zhruba deset procent celkového energetického trhu. Jádro je šest procent, překvapivě hlavní zdroj energie je uhlí. Druhý zdroj jsou ropné produkty. Jsem si naprosto jist, že LNG bude energetický zdroj, který je nyní jednoduché dopravovat, jednoduché dostat do jakékoli části světa, tak překoná uhlí, ale také další ne tak čisté zdroje jako ropné produkty. Naše firma dělá ropnou přepravu více než padesát let a je to pořád náš hlavní zdroj obratu. Teď jsme změnili strategii a začali jsme investovat do LNG terminálů po celém světě a chceme se stát největším operátorem těchto terminálů podobných modelu, jako je ten v Klaipedě: loď, která funguje jako terminál a na to navazující plynovod.

HN: Kde kromě Klaipedy tedy už působíte?

Ukončili jsme jeden projekt v Kolumbii. V Jižní Americe máme čtyři či pět dalších projektů a účastnili jsme se přípravy chorvatského terminálu a máme i naše želízko v ohni na Kypru, v Austrálii a v Indonésii.

HN: Jaká je současná situace kolem projektu LNG terminálu v Chorvatsku, který se má stát součástí severojižního plynového propojení, které se dotýká i České republiky?

Byli jsme tam tři roky, ale bohužel jsme zklamaní posledním vývojem. V celkovém konceptu se odehrávala velká změna. Předtím jsme byli připraveni ho dodělat, teď už jsme mimo. A nejsem si jist, zda tento projekt bude vůbec dokončen. Jde o to, jaký druh lodě použít jako terminál. Původně tam měla být nová loď na zpracování plynu, která je operačně velmi efektivní. Nyní je úvaha tam mít loď starší. A také způsob, jakým je organizované zamlouvání kapacity toho terminálu, ukazuje, že tam není něco v pořádku.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.