V některých čínských přístavech a na terminálech se dopravci potýkají také s nedostatkem prázdných kontejnerů. Situace ovlivňuje i námořní sazby, a to již od prosince předchozího roku. Se zvýšenými cenami se od poloviny ledna 2019 potýká rovněž odvětví letecké dopravy.

„Z důvodu omezování kapacit před oslavami čínského Nového roku jsou lety do Evropy plně vytížené,“ vysvětluje David Knobloch, prokurista Geis CZ Air+Sea. „Na volné místo na pravidelných linkách je nutné čekat a dochází k významnému prodloužení obvyklé doby přepravy až o padesát procent a k častým zpožděním.“

Od čtvrtého týdne roku je navíc v Číně menší i kapacita pozemní přepravy, takže mnohdy není možné využít návazné spoje. Situace vede ke snížení dopravného v opačném směru. Na linkách z Evropy do Číny jsou v tomto období nabízeny speciální sazby, aby se zlepšilo vytížení stávajících kapacit.

„Očekáváme, že ke zklidnění situace ve vývoji cen dojde začátkem března, až se opět ustálí situace v Číně,“ říká David Knobloch.

Související