V Rusku se loni rozjel byznys komunitního carsharingu, kdy za půjčení vozidla zaplatí řidič pouze pět rublů (necelé dvě koruny) za minutu, přičemž cena zahrnuje i náklady na palivo, údržbu a parkování. Tyto služby jsou k mání i v Česku, tuzemské carsharingy fungují na podobné bázi, jsou nicméně dražší. S nejzákladnějšími balíčky může jedna minuta vyjít na čtyři koruny. Háčkem je, že české společnosti často ještě účtují poplatek za každý ujetý kilometr. Výhodou však je, že stejně jako v Rusku i zde mohou například elektromobily firmy Revolt zaparkovat v centru Prahy bez dalšího sáhnutí do peněženky, neboť hlavní město se tímto způsobem snaží elektrické vozy podporovat.

Největší flotila sdílených aut v Evropě je v Rusku. Konkrétně v Moskvě je těchto vozů nejvíce na světě po Tokiu, uvedla agentura Bloomberg. Hlavním městem této rozlehlé země se momentálně prohání téměř 17 tisíc vozů a jejich počet pro velký zájem neustále roste. Alternativa k tradičnímu vlastnictví tak přidělává čím dál tím větší starosti výrobcům automobilů. Uvědomují si totiž, že rozmach carsharingu může obrátit automobilový průmysl vzhůru nohama.

V krajním případě se může podle Bloombergu stát, že se automobilky stanou pouhými dodavateli výrobků právě carsharingovým firmám. Tím by ztratily přímý kontakt s běžnými zákazníky.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jakými způsoby se automobilky brání carsharingu?
  • Jak funguje ruská firma Yandex, která dokázala své konkurenty odsunout na vedlejší kolej?
  • A proč je Moskva rájem pro sdílená auta?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se