Americká společnost Facebook zrušila několik stránek s vazbami na Rusko. Jednou z nich je populární projekt ruské televizní stanice RT, specializovaný na šíření virálních videí. Firma tak zřejmě učinila v reakci na zjištění, že projekt šíří dezinformace a že ho skrytě financuje ruský stát. Vedení ruské televize v pondělí krok technologické firmy označilo za bezdůvodný. Samotná firma své počínání dosud nekomentovala, napsala agentura AFP.

"Máme menší projekt v angličtině, který se jmenuje In the Now (volně přeloženo Právě teď). Projekt byl velice populární - 2,5 miliardy návštěv a čtyři miliony odběratelů jenom na Facebooku," řekla šefredaktorka RT Margarita Simoňanová. Podle ní přiměla Facebook zablokovat tyto stránky reportáž americké televize CNN, kde bylo uvedeno, že projekt financuje ruský stát. Postěžovala si, že společnost stránku zablokovala, aniž vznesla jakékoliv formální obvinění.

"Žádná pravidla Facebooku jsme neporušili," dodala Simoňanová.

Ruské stanice se v pondělí zastal mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov, podle nějž RT musí "od Facebooku obdržet vysvětlení ohledně toho, co přesně byl důvod" zablokování její stránky.

Technologická společnost se dosud k záležitosti nevyjádřila.

Na svém YouTube kanálu provozovaném od března 2014 deklaruje projekt In the Now jako svůj cíl "vytvořit komunitu mediálních konzumentů kolem důležitého, zvědavost vzbuzujícího a účel plnícího obsahu". Dohromady má kanál 2,8 milionu zhlédnutí. Není zde žádná zmínka o spojitosti se stanicí RT nebo ruským státem.

Témata posledních videí se týkají například úklidu odpadků z oceánů, protivládních protestů hnutí takzvaných žlutých vest ve Francii, nárůstu ateismu či ruských fotbalových výtržníků.

Projekt financovaný Evropskou unií s názvem EU vs. Disinfo, který má za cíl "čelit prokremelským dezinformacím", uvedl, že stránka In the Now byla založena s cílem získat pozornost mladého publika, aniž by muselo sledovat politické zpravodajství RT.

Podle kampaně EU vs. Disinfo tak editoři kanálu činí zveřejňováním vysoce emotivních a zábavných videí, která mají "nalákat" a "zamaskovat" vazby projektu na Rusko.

Minulý měsíc Facebook oznámil, že odstranil 500 stránek s původem v Rusku kvůli "koordinovanému neautentickému chování". Většina odstraněných účtů měla vazby na zaměstnance zpravodajské agentury Sputnik, která spadá pod RT. Facebook tehdy svůj krok zdůvodnil údajnou "snahou zmást ostatní, kdo jsou a co dělají".

Související