Nejprestižnější filmové ceny jsou v krizi. Ať už výsledky 91. udílení cen americké Akademie filmového umění a věd neboli Oscarů tuto neděli dopadnou jakkoliv, akademici budou mít napříště co zlepšovat.

Jejich snaha o zvýšení sledovanosti, a tím pádem relevance cen v uplynulých týdnech připomínala pohádkovou princeznu koloběžku. S jedním podstatným rozdílem. Zatímco hrdinka filmové pohádky z pera Jana Wericha umí důvtipně splnit královo nemožné přání přijet-nepřijet a být ustrojená-neustrojená, organizátoři velkolepého oscarového televizního přenosu netuší, zda chtějí být "oblečení" či "nazí". A důvtip jim schází úplně.

Přenos, který televizní stanici ABC každoročně stojí okolo 75 milionů dolarů, tedy 1,7 miliardy korun, loni klesl na historické minimum sledovanosti: 26,5 milionu diváků.

Oscarová show v tomto století zažívá propady. Nejlépe na tom byla roku 2000 s 46,3 milionu diváků, druhý nejhorší výsledek po loňsku představoval přenos z roku 2008, kdy předávání vidělo 31,7 milionu lidí.

Před letošním ceremoniálem akademici vymýšlejí první poslední, aby rekordní pokles zvrátili. Nejprve navrhli novou kategorii populární film, která by měla jít více na ruku mladému publiku. Protože organizátoři ale novinku nebyli schopni sami definovat, nakonec ji zrušili.

Poté oznámili, že některé ceny − za make-up, střih či kameru − budou udíleny v reklamní pauze, aby měl přenos větší dynamiku a soustředil se jen na to "atraktivní". Jenže hned se ozvali mnozí filmaři včetně režiséra na 10 Oscarů nominovaného filmu Roma Alfonsa Cuaróna či trojnásobného držitele Oscara za kameru Emmanuela Lubezkého. "Žádný film nikdy nevznikl bez kamery a střihu," poznamenal rozhořčeně Cuarón. "Kamera a střih jsou prvotní součástí kinematografie. Je to nešťastné rozhodnutí," dodal Lubezki.

Po dalších protestech upozorňujících, že střih a kamera jsou pilíře filmového umění, nakonec akademie ustoupila také od tohoto nápadu.

Jako nejrozumnější myšlenka se tak jeví zrušení části hudebních čísel, která přenos dlouhodobě drží hluboko v televarietní minulosti. Jistě to je jedním z důvodů, proč mladé publikum, zvyklé na modernější zábavu, nevydrží sledovat několikahodinový oscarový kolos.

Ale určitě to nebyl ten důvod největší.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dozvíte:
  • Jak se mění velkorozpočtové filmy a co z toho plyne pro Oscary?
  • Je dobře, že se do nominací dostal superhrdinský snímek Black Panther?
  • A čím se letošní Oscary už teď dozajista zapíší do historie?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se