Uživatelé YouTube, kteří ve svých videích brojí proti očkování, už nebudou moci vydělávat na reklamě. Google, jenž server vlastní, jim tuto možnost příjmu zablokoval. Upozornil na to web BuzzFeed News, který zjistil, že před videi šířícími dezinformace ohledně očkování se občas objevuje i reklama některých zdravotnických firem. YouTube proto kromě zablokování reklam umístí na svou stránku nový informační panel, který bude odkazovat na příspěvek na Wikipedii zabývající se odmítáním očkování. Chce tak vytvořit protiváhu dezinformačním kampaním odpůrců vakcín.

"Máme přísné zásady stanovující, která videa mohou obsahovat reklamu. A videa propagující obsah proti očkování tato pravidla porušují. Naše zásady prosazujeme důrazně, a pokud najdeme video, které je porušuje, okamžitě přijmeme opatření a reklamu odstraníme,” uvedl v tiskové zprávě společnosti pro BuzzFeed News mluvčí YouTube. Mezi zmíněné potenciálně nebezpečné kanály patří VAXXED TV, LarryCook333 a iHealthTube.

K razantnějším krokům donutil YouTube i odchod několika inzerentů, kteří svou reklamu právě na základě toho, kde se objevovala, stáhli. Patří mezi ně například společnost Vitacost, zabývající se prodejem vitaminů a zdravé výživy.

Problémem však podle BuzzFeed News není jen reklama, která autorům videí poskytuje příjem. Web například zjistil, že ačkoliv nejčastější výsledky vyhledávání dotazů na bezpečnost očkování byly zpravidla z relevantních zdrojů, jako jsou například nemocnice, algoritmus YouTube uživatelům často doporučoval jako další ke zhlédnutí právě videa proti očkování. I to však Google slíbil změnit.

Od ledna se podle údajů Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) ve Spojených státech vyskytlo více než 120 případů spalniček. To je více než za celý rok 2016, kdy jich bylo jen 86. V Česku, kde je na rozdíl od USA očkování proti spalničkám povinné, se jimi loni nakazilo 207 lidí. V roce 2016 jich přitom bylo pouze sedm. V polovině ledna byla kvůli výskytu spalniček u personálu dokonce uzavřena restaurace v Poslanecké sněmovně.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • Jak na antivakcinační dezinformace reaguje Facebook?
  • A jaké radikální řešení zvolil Pinterest?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se