V pátek se objevily nové informace o chování zříceného letadla Boeing 737 Max Etiopských aerolinií. Podle informací agentury Bloomberg, s odkazem na anonymní zdroj, vyšetřovatelé nalezli kus stabilizátoru, který byl nastaven, tak aby příď letadla mířila dolů. To mělo způsobit střemhlavý let. Právě stav této součástky, společně s nově získanými satelitními daty, přesvědčil i americký Federální úřad pro letectví (FAA), že existují podobnosti s havárií z října 2018, kdy se v Indonésii zřítil letoun stejného typu společnosti Lion Air. Proto se úřad rozhodl zakázat letounu vzlétnout do vzduchu. Američané dlouho váhali se zákazem letu těchto letounů, které vyrábí tamní výrobce Boeing. Brzy po nehodě letounům zakázala létat Čína, později i Evropa.

Pilot letadla žádal už tři minuty po startu hlasem plným paniky o povolení k návratu. Informoval o tom v pátek s odvoláním na dobře informovaný zdroj americký deník The New York Times (NYT). Pilot tak náhle přerušil letové dispečery, kteří si na svých monitorech také všimli velmi neobvyklého chování stroje.

Zdroj, který je obeznámen s příslušnou komunikací řízení letového provozu, naznačil, že pilot letu 302 z Addis Abeby se ocitl ve vážných problémech záhy po startu. "Break, break. Povolení k návratu! Prosím o vektor k přistání!" volal údajně v panice pilot už tři minuty po startu. Slovy "Break, break" si piloti v nouzových situacích vyžadují přerušení veškeré radiové komunikace mezi kontrolní věží a ostatními letouny.

V danou chvíli už i letoví dispečeři věděli, že s letem 302 něco není v pořádku. Let stroje Boeing 737 Max 8 byl totiž hned od startu silně rozkolísaný; klesal a zase stoupal o stovky metrů. Po pěti minutách se spojení s letadlem zcela přerušilo.

Podivné na letu údajně nebylo pouze výškové kolísání, ale také rychlost letounu. "Rychlost je na tom to nejneobvyklejší," řekl NYT bývalý pilot a expert na bezpečnost v letectví John Cox. "Letoun zrychloval mnohem více, než by měl," poznamenal Cox. Veškerá komunikace s letem 302 byla přerušena asi pět minut po odletu z Addis Abeby.

Záhada nového Boeingu 737: Po dvou tragických nehodách padá podezření na čidlo i dotčené aerolinky. Letoun létá i z Prahy
Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.