Čínští vědci upravili embrya jedenácti pokusných opic, kterým implantovali gen považovaný za důležitý pro vývoj lidského mozku. Pokus se uskutečnil v rámci studie evoluce lidské inteligence. Řada vědců však výzkum z etických důvodů neschvaluje, informovala agentura AFP.

Výzkumníci implantovali jedenácti makakům verzi lidského genu MCPH1, který by měl podle jejich odhadu hrát roli při vývoji lidského mozku. Zjistili, že mozky těchto opic, stejně jako mozky lidí, se vyvíjely pomalejším tempem, ale zvířata prokázala lepší výsledky v testech krátkodobé paměti a měla rychlejší reakce než zvířata volně žijící v přírodě. Rozdíly ve velikosti mozků u opic z obou skupin vědci nezaznamenali.

Fáze testů se dožilo pět opic z původních jedenácti. Podle autorů výzkumu jsou makakové lidem natolik geneticky vzdáleni, že nebylo potřeba zabývat se etickými otázkami. Někteří vědci jsou však jiného názoru.

"V lidové představivosti se zkrátka nacházíme na 'planetě opic'," komentovala výzkum Jacqueline Gloverová, bioetička z coloradské univerzity, s odkazem na filmovou ságu Planeta opic o zkáze lidstva na úkor inteligentních opic. "Snaha učinit opice lidskými je špatná. Kde budou žít a co budou dělat? Nelze vytvořit živou bytost a neumožnit jí prožití smysluplného života," dodala.

Larry Baum z univerzity v Hongkongu však její tvrzení mírní vysvětlením, že "studie pozměnila pouze jeden asi z 20 tisíc genů." Podle serveru technologyreview.com se však někteří vědci obávají toho, že vědci přistupovali ke zvířatům lehkovážně a výzkum by mohl vést v budoucnu k daleko významnějším genetickým modifikacím.

Podle AFP se tak jedná zatím o poslední z řady eticky kontroverzních biomedicínských výzkumů, jež vědci v Číně nedávno provedli.

Letos v lednu oznámili jiní čínští vědci, že naklonovali pět opic, které geneticky pozměnili tak, aby byly nemocné a měly problémy se spánkem. Výzkumem zjistili, že u opic se projevily příznaky psychických potíží, které se s poruchami spánku běžně spojují u lidí, tedy deprese, úzkost a chování související se schizofrenií. Závěry ze studie mají sloužit k výzkumu psychických nemocí.

Loni v listopadu oznámil čínský vědec Che Ťien-kchuej, že geneticky upravil několik lidských embryí, ze kterých se poté narodila dvojčata, která měla být odolná vůči AIDS. Vědec byl kritizován jak Pekingem, tak mezinárodní vědeckou komunitou. Posléze byl zbaven i funkcí na univerzitě, kde působil.