Vědcům z Yaleovy univerzity se podařilo částečně oživit mozky prasat čtyři hodiny po jejich porážce. Studie, kterou ve středu publikovali ve vědeckém časopise Nature, vyvolává otázky, jaká je hranice mezi životem a smrtí, a zároveň otevírá nový způsob, jak zkoumat nemoci, jako je Alzheimerova choroba.

Pro výzkum vědci využili mozky 32 prasat poražených na jatkách. Předtím, než experiment začal, byly mozky odkrvené a ležely čtyři hodiny při pokojové teplotě. S pomocí speciálního systému zvaného BrainEx výzkumníci šest hodin pumpovali do mozků experimentální roztok, který fungoval jako krev - do tkáně dostal kyslík a chemikále, díky kterým bylo možné sledovat jeho tok pomocí ultrazvuku, píší The New York Times.

Roztok zároveň obsahoval chemikálie, které měly blokovat nervové signály. Přítomnost těchto látek měla dva důvody. Vědci se domnívali, že pokud budou buňky neaktivní, budou lépe chráněny a jejich metabolismus tak bude snadněji restartován. Zároveň ale chtěli předejít tomu, aby mozek znovu nabyl vědomí. Pokud by tým zaznamenal elektrickou aktivitu signalizující, že k nabytí vědomí skutečně došlo, byli připraveni aplikovat anestetika, mozek ochladit a celý proces tím zastavit.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

• Čeho vědci během experimentu dosáhli?
  • Jaké etické otázky experiment vyvolává?
  • Jaké by mohl být dopady?