Číně trvalo pouze něco přes deset let, než se stala největším trhem s elektromobily. Nyní chce Wan Gang, automobilový expert, který stojí za rozvojem aut na elektronický pohon v Číně, udělat to samé s vozidly poháněnými vodíkovými palivovými články. "Motory s vodíkovým pohonem jsou budoucností," řekl Wan Gang ve středu na šanghajské přehlídce automobilů. Informoval o tom server Qz.com.

Slova Wan Ganga mají v čínském, potažmo i v globálním automobilovém průmyslu velkou váhu. Před 19 lety totiž hrál jednu z nejdůležitějších rolí v přesvědčování čínské vlády k investicím do elektromobilů. Ta následně začala dotovat výrobce i kupce a postupně se z Číny stal největší trh s elektromobily na světě.

Wan se z Německa, kde pracoval pro automobilku Audi, vrátil do Číny v roce 2000. Tenkrát si jej pozvala čínská vláda a Wan vymyslel plán pro automobilový průmysl, který čínskou vládu zaujal: přeskočení ze spalovacích motorů na elektrické. Už o sedm let později byl ministrem vědy a techniky, a stal se tak prvním ministrem, který není členem čínské komunistické strany. Ve funkci sice skončil minulý rok, nyní je však předsedou klíčové čínské vědecké asociace.

Sám Wan se po návratu do Číny automobilům na vodíkový pohon věnoval. Mezi lety 2003 až 2005 vyvinul tři automobily na vodíkový pohon v sérii nazvané Chao Yue (v překladu "předehnat"). V té době pracoval jako hlavní vědec pro čínský program 863, což byl státní plán, který měl zemi pomoci dohnat Západ ve vývoji této pokročilé technologie. Kvůli problémům s propagováním vodíkových motorů ze začátku tisíciletí se Čína ale raději zaměřila na hybridy a vozidla s čistě elektrickým pohonem.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké jsou výhody a nevýhody vozů poháněných vodíkovými palivovými články?
  • Jak hodlá Čína tyto vozy prosazovat?
  • Kteří čínští výrobci automobilů jsou již na přechod na vodíkový pohon připraveni?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se