Rafinerie v Polsku a Německu zastavily odběr ruské ropy, kterou odebírají přes severní trasu ropovodu Družba. Zvýšené množství organického chloridu v ropě, která by při zpracování mohla poškodit rafinerie, zjistilo minulý týden Bělorusko. Přes jeho hranice vede tato trasa zásobující Evropu ruskou ropou.

"Dostali jsme dopis od polského provozovatele (ropovodu Družba), že rafinerie v Polsku a Německu nemohou přijímat a zpracovávat ropu s takovými ukazateli," řekl agentuře Belta hlavní inženýr společnosti Gomeltransněfť Andrej Verigo. "Na Západě je ropovod od (rafinerie) Mazyru zcela zastaven, kohoutky jsou zavřené."

Ruská ropa zatím stále bez omezení teče přes Bělorusko na Ukrajinu. Zda kontaminace zasáhla také jižní část Družby, přes níž se spolu se Slovenskem a Maďarskem zásobuje Česko, zatím nikdo nepotvrdil.

Podle agentury Reuters, která se odvolává na dva nejmenované zdroje, zastavila dodávky ropy i Česká republika. Mluvčí českého státního provozovatele ropovodů Mero Radomíra Doležalová nicméně ve čtvrtek dopoledne řekla, že ropa nižší kvality zatím na území Česka nedorazila, přeprava se podle ní uskutečňuje podle původního plánu. "Rozhodnutí o dalším postupu přísluší společnosti Unipetrol, pro kterou je ropa přepravována," dodala.

V Česku je jediným zpracovatelem ruské ropy společnost Unipetrol, která provozuje rafinerie v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Další rafinérií, která významně zásobuje český trh je bratislavský Slovnaft.

Mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl nechtěl HN komentovat, jaké kroky firma chystá a zda podnikne stejné kroky, jako její polský vlastník PKN Orlen. Ten dovoz ruské ropy zastavil a bude ji dále zpracovávat z hmotných rezerv a dovozu ropy ze Saudské Arábie, která je ale "sladší", zatímco ruská ropa obsahuje více síry. Mluvčí Slovnaftu Andrej Molnár uvedl, že rafinerie na Slovensku zatím žádnou škodlivou ropu neobdržela.

Organický chlorid se používá ke zvýšení produkce ropy. Před transportem je ho potřeba od ropy oddělit. Obvyklé limity chloru se pohybují kolem tří částic na jeden milion (ppm). Vzorky odebrané z ropy v běloruské rafinerii Mozyr byly mezi 150 až 330 částicemi, což je více než stonásobné překročení limitů.

"Sloučeniny chlóru ohrožují korozí jak ropovody, tak zařízení rafinerií. U nich může být poškození mnohem rychlejší, protože pracují s vysokými teplotami. Čím více chloru v ropě je, tím může být poškození rychlejší," uvedl pro HN Stanislav Bruna, dlouholetý šéf společnosti MERO, která v Česku provozuje ropovody.

Podle Bruny může i velmi málo chlóru kontaminovat obrovské množství ropy. "Problém je, že zatím není vůbec jasné kolik ropy je znečištěno a kde k tomu došlo. Ropa, která už se do trubek dostala se musí na jiné straně odebrat. Na cestě přitom není zase tolik možností, kde tuto ropu uložit," dodal.

Ke znečistění ropy došlo v Rusku 

Podle ruského deníku Vedomosti došlo ke znečištění chlorem v úseku mezi městem Samara a Unecha. V tomto regionu ale působí desítky ropných firem, ať už jde o ropné giganty Rosněft a Lukoil, ale i malé regionální těžaře. Ruské úřady a provozovatel přepravní sítě Transněft odhadují, že množství kontaminované ropy je mezi 100 až 300 tisíci tun. Může jí být ale mnohem více.

Ruské ministerstvo energetiky sdělilo, že monopolní provozovatel ropovodů Transněfť se snaží problém odstranit co nejdříve. Rusové by podle smluv měli kontaminovanou ropu odebrat zpět pomocí opačného toku v trubkách a znovu ji vyčistit. Po tuto dobu ovšem přes ropovody nebude možné ropu dodávat. Rusko zatím žádné kroky k tomu, aby kontaminovanou ropu odebralo zpátky, neudělalo.

Česko má kritické zásoby ropy a pohonných hmot na celkem 83,7 dní, což je pod požadovaným limitem, který je 90 dní. O případném uvolnění rezerv může rozhodnout vláda. O rezervy se stará Správa státních hmotných rezerv (SSHR).

Její ředitel Pavel Švagr na pondělí svolal poradní skupinu, kde jsou zastoupeni všichni velcí hráči na trhu s pohonnými hmotami. "Chceme mít podrobné informace o aktuálních dodávkách do České republiky. A bude nás zajímat, jestli tyto problémy s kvalitou ruské ropy mohou mít dopad na zásobování pohonnými hmotami," řekl Pavel Švagr.

Švagrem svolanou pracovní skupinu tvoří mimo jiné představitelé České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) a firem Unipetrol, Mero, MOL, Čepro, OMV a Shell. Jde o jednu z pracovních skupin Národní organizace pro společný postup ve stavu ropné nouze (NESO), která je poradním orgánem předsedy SSHR a zabezpečuje koordinaci nouzových vnitrostátních opatření. Mimo stavy ropné nouze zasedá NESO podle potřeby, nejméně však jednou za rok.

Česko už v minulých letech kritické situace v dodávkách benzinu a nafty zažilo, a to po haváriích rafinerií Unipetrolu, kdy v roce 2016 po několik měsíců nevyráběla ani jedna z nich a celý trh závisel pouze na dovozech pomocí vlaků a cisteren a dodávkách produktovodem z rafinerie Slovnaft.

Související