Ve spojení se zahájením prodeje nových iPhonů se na Facebooku začaly objevovat reklamy, které lákají na možnost levného pořízení nových telefonů. Odkazované stránky měly a mají design článků vydaných na webových stránkách iHNed.cz, jsou ale umístěné na jiných internetových adresách.

Na stránkách, které se tváří jako redakční obsah, podvodníci lákají uživatele ke kliknutí na odkaz, vedoucí na jiný web, kde čeká krátký formulář požadující zadání e-mailu a libovolného hesla. V dalším kroku už web chce zadání údajů k platební kartě včetně bezpečnostního kódu CCV2. Odesláním těchto údajů dá uživatel podvodníkům k dispozici všechny potřebné informace k tomu, aby mohli uživatele připravit o peníze – při platbě v zahraničních e-shopech platební brány nevyžadují sekundární ověření identity uživatele.

Ukradená čísla kreditních karet pak slouží například k nákupu elektronických klíčů k videohrám, které se následně prodávají na serverech typu G2A, zneužít je lze i k placení za jiné služby nebo nákup fyzického zboží.

Způsobů, jak rozpoznat podvod, je celá řada. Největší varovné znamení je umístění stránek na jiné doméně, než je iHNed.cz, a fakt, že text není za paywallem. Výrazným varujícím prvkem jsou podivná jména a citace v textu a facebookové komentáře pod článkem. Podezřelý je už samotný fakt, že se odkazy na tyto texty šíří formou placené reklamy prostřednictvím facebookových skupin, které nemají nic společného s vydavatelstvím Economia.

Falešný pocit bezpečí přitom může podvedeným uživatelům dávat přítomnost bezpečnostního certifikátu na obou stránkách, které se podvodu týkají. Ten ale zaručuje pouze to, že si počítač oběti a server podvodníků vyměňují informace v šifrované podobě, legitimitu stránek tyto certifikáty nezaručují.

Vydavatel webu iHNed.cz o problému ví a snaží se jej řešit, příliš možností ale nemá. Facebook, přes který se šíří odkazy na falešné stránky, které mimo jiné porušují autorská práva Economie a osobnostní práva autora tohoto textu, na nahlášení problematické reklamy totiž reaguje pomalu.