V současné době u nás využívá telematické systémy 33 procent autoparků, což je oproti loňskému roku nárůst o šest procentních bodů. V ostatních evropských státech je to přitom jen 21 procent firem. Více než v Česku je telematika nasazována pouze v Turecku. Tam se k jejímu využívání hlásí dokonce 53 procent firem.

Telematika umožňuje přenos dat za účelem monitorování spotřeby paliva, chování řidiče nebo polohy vozidla za využívání GPS technologií, ale dokáže také vyhodnocovat charakteristiku provozu, jako je jeho hustota nebo průměrná rychlost.

Podobně jako u dalších oblastí v trendech dopravy se i u využívání telematiky údaje liší podle velikosti firem. V případě monitoringových a hodnotících systémů jejich obliba stoupá právě s velikostí firem co do počtu zaměstnanců a automobilů. V kategorii nad 500 zaměstnanců najdeme telematická zařízení ve vozidlech 63 procent firem v České republice a 32 procent v Evropě. Menší firmy, které zaměstnávají 9 a méně lidí, mají tuto výbavu vozidel pouze ve 13 procent případů. V dalších evropských zemích je to u tohoto segmentu jen 11 procent.

Právě s rostoucím počtem automobilů v rámci flotily se telematické systémy firmám vyplácejí, protože jim umožňují lépe optimalizovat logistiku, šetřit pohonné hmoty, ale například též významně ušetřit čas a práci zaměstnancům díky využívání elektronické knihy jízd. Manažeři správy flotily si díky nim mohou udržovat přehled jak o nájezdech kilometrů či spotřebě a stavu pohonných hmot, tak i o stylu jízdy konkrétních řidičů.

„Generování knihy jízd firmám poskytuje podklady pro diety a cestovní náhrady zaměstnancům. Telematické systémy rovněž nabízejí hlášení poruch motoru nebo zavolání dispečinku v případě nehody, což zvyšuje celkovou bezpečnost,“ říká konzultant Arval CZ Tomáš Kadeřábek.

Snížení nákladů na vozový park spolu s bezpečností řidičů je právě v České republice nejčastějším důvodem pro nasazení telematiky. Úspory nákladů uvedlo jako rozhodující důvod 54 procent českých firem, bezpečnost řidičů 52 procent. Ve zbytku dotazovaných zemí vedla lokalizace vozidel, kterou jako hlavní argument uvedla téměř polovina firem. Mezi další důvody zavádění telematiky patří optimalizace tras (v ČR 38, v Evropě 31 procent) a zlepšení chování řidičů (v ČR 27, v Evropě 30 procent).

Související