Íránské Revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam podle médií žil v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné. Podle zahraničních zdrojů byl buď unesen, nebo vlákán do země.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle Revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. Kde a jak byl novinář zadržen, není z pondělního prohlášení gard jasné.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zam byl v hledáčku íránských úřadů delší dobu a proslul publikováním důvěrných informací o osobách ve vládních kruzích. Po sporných prezidentských volbách v roce 2009 byl zadržen. Když se dostal na svobodu, Írán opustil a nakonec se usadil ve Francii.

O Zamovu zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle Revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Související