Americká internetová společnost Google znemožní inzerentům zaměřovat politickou reklamu na konkrétní uživatele na základě jejich předpokládaných politických preferencí. Nadále však bude možné politickou reklamu zaměřovat podle věku, pohlaví či bydliště uživatelů. Firma to uvedla v noci na čtvrtek. Nová pravidla začnou již příští týden platit v Británii, kde budou v prosinci předčasné parlamentní volby. V Evropské unii vstoupí v platnost do konce letošního roku a v ostatních zemích začátkem ledna, napsala agentura AP.

Google také oznámil, že bude podnikat kroky proti zjevně zavádějícím informacím v politických reklamách. V tom se liší od firmy Facebook, která podle svého šéfa Marka Zuckerberga fakta v politické reklamě ověřovat nehodlá, píše server BBC.

"Vzhledem k obavám a diskusím kolem politické reklamy a důležitosti důvěry v demokratický proces chceme zlepšit důvěru voličů v politické inzeráty, které mohou vidět na našich platformách," uvedl Google. Naznačil nicméně, že bude v tomto směru postupovat obezřetně a zasahovat jen v případě nejočividnějších dezinformací.

"Uvědomujeme si, že rázný politický dialog je důležitou součástí demokracie a že nikdo nedokáže rozumně posoudit každé politické tvrzení, protitvrzení a narážku," upozornila firma. "Takže očekáváme, že počet politických reklam, u kterých podnikneme opatření, bude velmi omezený," dodala.

Politická reklama se podle serveru BBC podílí pouze relativně malou částkou na celkových příjmech společnosti Google z inzerce, které v loňském roce činily zhruba 116 miliard dolarů (2,7 bilionu korun). Google provozuje nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě a řadu dalších služeb.