Americký výrobce letadel Boeing od ledna pozastavuje výrobu letadel 737 Max, která po dvou tragických haváriích nesmí od letošního jara létat. Společnost to v úterý oznámila v tiskovém prohlášení, ve kterém uvedla, že v současné chvíli nechystá zaměstnance propouštět či posílat na nucenou dovolenou. Pozastavení produkce Boeing zdůvodnil především tím, že schvalovací proces provozu letadel u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se přesouvá do roku 2020 a že není jasné kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu.

"Po dobu odstávky 737 Max pokračoval Boeing ve stavbě nových letadel a nyní máme na skladě asi 400 letadel. Již dříve jsme uváděli, že budeme postupně vyhodnocovat naše produkční plány, pokud by odstávka Maxů trvala déle, než jsme očekávali. Výsledkem tohoto hodnocení je rozhodnutí upřednostnit doručení uskladněných letadel a počínaje lednem dočasně pozastavit produkci v programu 737," uvádí prohlášení Boeingu.

Společnost uvedla, že zaměstnanci, kterých se pozastavení výroby týká, budou dále pracovat v pozicích souvisejících s letadly 737, případně je dočasně přeřadí k jiným projektům.

Kvůli problémům s letadly 737 Max o polovinu klesl ve třetím čtvrtletí čistý zisk firmy. Meziročně se propadl o 51 procent na 1,17 miliardy dolarů (zhruba 27 miliard korun). Celkové tržby firmy pak ve čtvrtletí klesly o 21 procent na 19,98 miliardy dolarů.

Společnost čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách letadel 737 Max loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.

Boeing čekají ztráty. Jeho dodavatelům klesají akcie

Rozhodnutí zastavit od ledna výrobu letadel 737 MAX přijde amerického výrobce letecké techniky Boeing možná až na miliardu dolarů (téměř 23 miliard korun) měsíčně. Tvrdí to část analytiků, kteří poukazují na to, že firma nemá v úmyslu propouštět a patrně poskytne podporu i dodavatelům. Ti evropští ale potíže zřejmě pocítí, jejich akcie v úterý v reakci oslabují. Z problémů naopak těží evropský konkurent Boeingu, společnost Airbus.

Zastavení výroby letadel 737 MAX, která po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí od letošního jara do vzduchu, oznámil Boeing v pondělí. Z provozu v Rentonu u Seattlu na západě Spojených států ale nehodlá propustit žádného ze zhruba 12 tisíc zaměstnanců, neplánuje pro ně ani nucenou dovolenou.

"Odhadujeme, že Boeing má z výroby letadel MAX ztrátu skoro dvě miliardy dolarů měsíčně, po zastavení výroby se to ale až na nulu nesníží," sdělili analytici banky JPMorgan ve zprávě svým klientům. Předpokládají, že kvůli nákladům na zaměstnance a podpoře klíčových dodavatelů, jako je Spirit AeroSystems, více než polovina těchto ztrát zůstane. Analytici společnosti Jefferies pak ztráty odhadují na 730 milionů dolarů měsíčně.

V reakci na zprávu o zastavení výroby v úterý klesají akcie evropských dodavatelů Boeingu, zatímco akcie Airbusu, tedy hlavního konkurenta, zpevňují. Výrazně klesly akcie společností Senior a Safran, ale také akcie menších dodavatelů, jako je Melrose Industries. Hned v pondělí se zpráva o zastavení výroby negativně odrazila na ceně akcií hlavního dodavatele Boeingu, jímž je Spirit AeroSystems.