Zavedení dočasných hraničních kontrol a restrikce dalších zemí kvůli boji s epidemií koronaviru způsobují u řady hraničních přechodů kolony dlouhé až desítky kilometrů. Stát proto řidičům kamionů kromě již zrušeného zákazu jízdy v neděli umožnil, aby dočasně nemuseli dodržovat povinné pauzy.

"Ministerstvo dopravy oznámilo, že od 16. března po dobu 30 dnů budou české úřady tolerovat řidičům nákladních vozidel odchylky od pravidel dob řízení a odpočinku, které budou způsobené nečekanými zdrženími zejména na hraničních přechodech," píše sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia v informačním přehledu pro dopravce.

Nejhorší byla včera situace na česko-polském hraničním přechodu u Náchoda. Kolona v odpoledních hodinách měřila přes 42 kilometrů a protáhla se až k Hradci Králové. Policie řidičům radí, aby při cestě do Náchoda místo hlavní silnice číslo 33 využili jiné trasy. "Snažíme se kamionovou dopravu odklánět tak, abychom zachovali průjezdnost měst na trase," řekl HN mluvčí policie Ondřej Moravčík.

Kolony se na místě začaly tvořit v pondělí ráno, kdy polská strana zavedla velmi důkladné kontroly všech projíždějících aut. Podle policejní mluvčí Ivy Kormošové polská strana odbaví méně než deset kamionů za hodinu.

Kolona kamionů mířících do Polska přes hraniční přechod Náchod se v noci na středu protáhla až na dálnici D11 před Hradcem Králové. Na hranici to kamiony z konce kolony mají přes 50 kilometrů. Kamiony ve středu ráno zabraly zhruba pět kilometrů odstavného pruhu dálnice, rychlost tam byla snížena na 80 kilometrů v hodině. ČTK to řekla mluvčí policie Lucie Konečná.

 

Přes nejproblematičtější přechod u Náchoda míří kvůli zákazu cestování občanů především kamiony, protože pro přepravu zboží zůstaly hranice otevřené.

Omezení v zahraničí:

Kamiony mířící do zahraničí musí počítat krom českých hraničních kontrol i s dalšími omezeními okolních států.

Polsko

◼ Země zavedla od 15. března přísné hraniční kontroly. Řidiči musí vyplnit formulář.

Slovensko

◼ V provozu jsou pro nákladní dopravu jen dva hraniční přechody se Slovenskem – Čunovo/Rajka a Milhosť/Tornyosnémeti. Zavedeny jsou kontroly.

Rakousko

◼ Platí výjimka ze zákazu jízdy v sobotu, neděli a ve státní svátky pro nákladní vozidla nad 7,5 t. Profesionální řidiči jsou kontrolováni na hranicích.

Německo

◼ Spolkové země Bavorsko, Severní Porýní-Vestfálsko, Sasko a Dolní Sasko zrušily nedělní zákazy jízd pro přepravu hygienických prostředků a potravin s dlouhou trvanlivostí.

Zdroj: Česmad Bohemia

Plynulá není doprava ani na dalších hraničních přechodech. Policie evidovala ve včerejších odpoledních hodinách podle jejího mluvčího Ondřeje Moravčíka kolony i na dalších přechodech s Polskem − v Českém Těšíně a Bohumíně. Rovněž na hranici se Slovenskem se řidiči kamionů zdrží, a to v Lanžhotě a Mostech u Jablůnkova. U těchto přechodů měřily kolony podle policie kolem patnácti kilometrů.

Přes deset kilometrů dlouhá kolona před hranicí s Polskem v Harrachově komplikovala ve středu ráno dopravu v oblasti. Autobusy se nemohly dostat ani do Kořenova, končit proto musely už v Desné, která je od hranic vzdálena 14 kilometrů. Na twitteru o tom informovala společnost Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji. Hraniční přechod Harrachov-Jakuszyce na silnici 10 je jediný, který na 130 kilometrů dlouhé česko-polské hranici v Libereckém kraji zůstal otevřený. Informovala o tom ČTK.

Naopak některé jiné hraniční přechody zejí prázdnotou. Volno bylo třeba na přechodu u Českých Velenic směrem do rakouského Gmündu.

Maďarsko omezilo přechody

Dopravní kolaps zažila slovenská Bratislava. Na okruhu kolem města uvázly stovky kamionů čekající v koloně směrem na nedaleký hraniční přechod Čunovo/Rajka. Ten je společně s přechodem Milhosť/Tornyosnémeti nedaleko Košic jediným místem, kde mohou kamiony překročit hranice Slovenska a Maďarska.

Tamní policie začala kvůli kolonám kamionů u Bratislavy odstavovat nákladní vozy už na slovenské dálnici D1 ve směru od Trnavy. Učinila tak proto, aby nebyla ochromena doprava v dalších částech Bratislavy.

Na Slovensko řidiči jen s rouškou

Řidiči kamionů musí při svých cestách počítat krom omezení počtu hraničních přechodů i s dalšími restrikcemi. Například při vjezdu na území Slovenska jsou řidiči nákladních vozidel povinni nosit ochranné pomůcky, které musí používat při nakládání a vykládání zboží. Přehled omezení řidičů aktualizuje na svém webu info.odoprave.cz sdružení Česmad Bohemia.

Podle oslovených dopravců kolony na hranicích způsobují zdržení v dodávce zboží, které je ale vzhledem k vyvíjející se situaci těžké odhadovat. Podle manažera dopravce C.S.Cargo Daniela Popela nepředstavuje zásobování zásadní problém. "Způsobuje to zpoždění dodávek, ale zatím je tam vždy časová rezerva, uvedl Popel.