Firmy po celém světě kvůli koronaviru sčítají ztráty. Nejcitelněji v posledních dnech pandemie dopadá na automobilky v Evropě, které dočasně zavírají své závody a zastavují výrobu. Podobně reagují i výrobci letadel. Společnost Apple zavírá své maloobchodní prodejny, aerolinky omezují lety a zkracují úvazky svým zaměstnancům.

Automobilky 

Toyota

Toyota od středy přerušuje výrobu v Británii a Polsku. Omezit výrobu plánuje i v dalších závodech v Evropě a Asii. Továrny v USA zatím fungují bez omezení. V Česku přestává vyrábět společný podnik Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA), a to od středečního večera. V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.

Skupina Volkswagen

Koncern pozastaví výrobu v evropských továrnách od čtvrtka na dobu dvou týdnů. Přerušení výroby se týká i české Škodovky, která dočasně odstaví své závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zaměstnanci budou od 18. do 29. března dostávat 70 procent platu. Závody skupiny Volkswagen v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči.

Renault

Renault od pondělí přerušil výrobu ve svých 12 továrnách ve Francii. Opatření se dotklo 18 tisíc zaměstnanců. V tomto týdnu pak firma pozastavila výrobu ve Španělsku. Rumunský výrobce aut Dacia, kterého Renault vlastní, dočasně ukončil od středy výrobu ve své továrně ve městě Mioveni, a to do 5. dubna.

Ford

Americká automobilka tento týden oznámila, že postupně zastaví výrobu ve svých továrnách v kontinentální Evropě. Očekává, že opatření potrvají několik týdnů. Omezení se dotkne zejména pracovníků z Německa, Rumunska a Španělska.

Výrobci letadel

Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus přeruší kvůli epidemii nového koronaviru na čtyři dny výrobu ve Francii a ve Španělsku. Má se jednat o nejzávažnější plošnou odstávku Airbusu od roku 1989. Firma má v hotovosti 16 miliard eur (v přepočtu 434 miliard korun). Aby mohla fungovat, potřebuje podle Reuters měsíčně dalších 5,5 miliardy eur. V pondělí podle zdrojů Reuters jednala firma o možné pomoci od států, ve kterých vyrábí.

Boeing

Problémy má i americký výrobce letadel. V úterý firma požádala americkou vládu o pomoc ve výši až 60 miliard dolarů (1,5 bilionu korun). Podle vyjádření Boeingu míří až 70 procent výnosů firmy dodavatelům jednotlivých dílů, pokud by jim Boeing nebyl schopen platit, mohlo by být podle vyjádření firmy ohroženo až 17 tisíc dodavatelů. Firma má navíc problémy z minula. Stále se jí nepodařilo certifikovat letoun 737 Max, aby mohl po více než ročním zákazu znovu vzlétnout.

Elektronika a IT

Apple

Americká společnost Apple se kvůli šíření koronaviru rozhodla zavřít své maloobchodní prodejny v celém světě s výjimkou některých obchodů v Číně. Apple také varoval investory, že pravděpodobně nesplní své odhady prodeje v prvním pololetí, firma také očekává problémy s výrobou telefonů iPhone kvůli přerušení výroby u svých dodavatelů. Nejasné zůstává i to, zda firma uvede na podzim své nové produkty.

Letecké společnosti

Alitalia

Italská letecká společnost Alitalia se s problémy potýká už dlouhodobě. Kvůli současné situaci v leteckém byznyse chce italská vláda tuto aerolinku převzít. Vyčlenila proto na podporu aerolinky 600 milionů eur (16,3 miliardy korun), které mají zajistit, že bude firma létat i nadále.

Norwegian

Aerolinka Norwegian, která se s finančními problémy potýká rovněž dlouhodobě, tento týden oznámila, že zruší 85 procent svých letů a dočasně propustí přes sedm tisíc zaměstnanců.

Ryanair

Největší nízkonákladový dopravce v Evropě, irská společnost Ryanair, tento týden uvedla, že postupně odstaví zhruba 80 procent svých letadel na příští dva měsíce. Šéf aerolinky Michael O’Leary rovněž připustil, že by firma mohla uzemnit dočasně všechna svá letadla. Restrikce letů po Evropě jsou pro firmu zásadní problém, aerolinka neprovozuje žádné dálkové lety například do USA, specializuje se na spojení po Evropě. 

Lufthansa 

Německý letecký dopravce Lufthansa zrušil kapacitu na svých dálkových letech až o 90 procent. O 80 procent pak snížil počet míst na svých evropských linkách. Některá svá letadla chce firma využít na zásobování Německa materiálem. Podobně využívá své stroje i český dopravce Smartwings.

Skupina IAG

Skupina IAG, do které spadají například British Airways či španělská Iberia, oznámila, že ruší zhruba 75 procent kapacity na svých letech v dubnu a květnu. Firma také zavedla škrty, které omezují pracovní hodiny zaměstnanců. Společnost se také předčasně zbaví některých starších letadel.

Air France-KLM

Skupina sdružující francouzské aerolinky Air France a nizozemské KLM ruší zhruba 90 procent svých letů. Air France-KLM minulý týden oznámily, že kvůli negativním dopadům na své finance čerpá úvěr 1,1 miliardy eur (skoro 29 miliard korun).

Smartwings a ČSA

Čeští letečtí dopravci Smartwings a ČSA zastavili všechny své linky z a do České republiky. Firma zavedla úsporná opatření, při kterých snižuje mzdové náklady, části zaměstnanců nabídla přechod na zkrácený úvazek či neplacené volno. Firma také pozastavila nábor nových lidí a ukončila výcvikové kurzy.