Lidé cítí tlak, strach o sebe i o své blízké, říká psycholožka Jiřina Stanoeva, která v těchto dnech slouží jako psychoterapeutka na telefonu Modré linky. Společnost poskytuje krizovou telefonickou pomoc už čtvrt století a nyní kvůli enormnímu zájmu a nárůstu hovorů hlavně s tematikou koronaviru zřídila další telefonní linku. A rozšířila chatování s psychology pomocí internetu ze tří na sedm dní v týdnu.

"Kromě obav z nemoci se v rozhovorech hodně otevírá i téma vztahů. Kvůli karanténě jsou lidé hodně pospolu, což je na jednu stranu fajn, na druhou stranu se však objevují třecí plochy a věci se víc hrotí," popisuje Stanoeva.

Lidé mají třeba problém, jak najednou strávit celý den doma, a ještě se vyrovnat s neustálými zprávami o pandemii. "Chce to si den promyslet, ne se jenom tak plácat. Udělat si program," uvádí psycholožka Modré linky.

V době omezení volného pohybu na veřejnosti může jít o to, že si člověk v určitý čas dá snídani, naplánuje úklid, určí dobu na sledování televize, čtení nebo film. "Důležité je také dávkovat si informace o koronaviru a jeho dopadech. Vyhradit si na zprávy prostě jen určitou dobu," dodává Stanoeva.

Nové linky pomoci přibývají speciálně pro starší lidi, tedy z pohledu nákazy nejvíce rizikovou skupinu obyvatel. Příkladem jsou Senior Pointy, které provozují po Česku 37 poboček, kde se senioři setkávají. Senior Pointy kvůli celostátní karanténě musely své kluby zavřít, a tak zprovoznily nonstop linku. "Jsou na ní naši vyškolení kolegové, psychologové, ale třeba i lidé z charity a dalších organizací. Kolegové na telefonu se fakticky nezastaví," uvádí ředitel Senior Pointu Jakub Carda. Senioři byli po prvních opatřeních vlády podle něj v panice, zda skutečně nemohou jít ven, kdo jim nakoupí či kde seženou roušku. "Případů vyložené beznaděje je mezi seniory zatím minimum, je to pozitivnější, než jsme si mysleli. Ale jsme na začátku, dopady na psychiku mohou ještě přijít," domnívá se Carda.

Krizovou linku pomoci určenou pro seniory zavedl také pražský magistrát. Starosti volajících díky ní řeší přes dva tisíce dobrovolníků z Červeného kříže, Skautu či Života 90. "Denně volají seniorů stovky," uvedla Terezie Šmídová z organizace Život 90. Lidé mají zájem nejčastěji o nákup potravin a vyzvednutí léků, poptávka je i po psychoterapeutické pomoci. Právě na lidi, kteří jsou vystrašení či v depresi kvůli šíření nákazy, se zaměřil nový projekt s názvem Dělám, co můžu, jenž nabízí zdarma psychickou podporu po telefonu či přes Skype. "Říkal jsem si, co teď jako psychologové můžeme dělat. Dali jsme se s kolegy dohromady, udělali webové stránky a lidé už se hlásí," říká zakladatel projektu, psycholog Pavel Pařízek. Více než dvě stovky terapeutů či krizových interventů nabízí i speciální pomoc pro vyhořelé pracovníky "v první linii". "Jde o lékaře, sociální pracovníky, odborníky v laboratořích, v záchranných službách a další," vysvětluje Pařízek.

Současná opatření proti koronaviru jsou podle něj pro všechny neznámou situací náročnou na psychiku. "Ideálně bychom rádi zamezili masovým panikám a konfliktům mezi lidmi," uvádí. Takový stav podle něj může přijít, když lidé přestanou věřit, že ostatní nemyslí jen na sebe.

Jestliže část lidí například začne opět skupovat ve velkém potraviny, další to raději udělají taky. "V ten moment bude jednat každý za sebe, což je extrémně nebezpečná situace," říká. Když si o tom lidé s psychologem promluví, zjistí, že v tom nejsou sami, a mohou se tak uklidnit.