Celostátní karanténa, která nutí Čechy, aby co nejvíce času trávili doma, zvyšuje nápor na internetové i mobilní sítě. "Datový tok v sítích pevného domácího internetu se nyní dá připodobnit k vánočnímu provozu. Vzrostl asi o 25 procent oproti stavu před nástupem koronavirové epidemie," uvádí Výbor nezávislého ICT průmyslu, který zastupuje menší i větší poskytovatele připojení. Ale zatímco o svátcích jde o jednorázový nápor, ten současný je výrazně trvalejší.

Statisíce Čechů nyní po internetu pracují z domova, už od rána bývají on-line také stovky tisíc dětí, které nechodí do školy. Špička internetového provozu proto podle výboru nezvykle začíná již v 10 hodin dopoledne a drží se po celý den. "Za normálních okolností zvýšený provoz začíná až kolem 17. hodiny," upozorňuje sdružení providerů.

Kapacita tuzemského internetu je na takový nápor připravená. "Sítě zvládají i zvýšené sledování videí z YouTube, Netflixu nebo internetové televize," ubezpečuje šéf výboru Jakub Rejzek. Podle něj se přesto někteří poskytovatelé internetových služeb potýkají s výpadky.

412 tisíc

zákazníků T-Mobilu z řad domácností či firem si už aktivovalo mimořádnou bezplatnou nabídku neomezených dat do mobilu. Neomezená mobilní data zdarma nabízí také O2.

6 minut

nyní trvá průměrná délka telefonního hovoru klientů Vodafonu. V čase krize vzrostla dvojnásobně. Senioři, kterým firma nabízí volné minuty zdarma, nyní u hovorů tráví o třetinu více času než dříve.

"Problém není na straně providerů, ale u provozovatelů serverů, které nemají dostatečné kapacity. Typicky se jedná o služby některých videokonferenčních hovorů či internetové televize," zmiňuje Rejzek.

Jako příklad dává operátora O2. Firma v půlce března přišla s mimořádnou nabídkou − placenou televizi O2 TV nyní novým zákazníkům poskytuje za symbolickou korunu měsíčně. Nabídka přilákala spoustu lidí, zvýšený nápor měl ovšem za následek několik výpadků, kterým musela O2 TV v posledních 14 dnech čelit. Firma se za to v e-mailu adresovaném zákazníkům minulý týden omluvila.

"Zejména ve večerní špičce se systémy dostanou pod vysokou zátěž, což může vést k dočasné nedostupnosti služby," přiznal ve zprávě Richard Siebenstich, ředitel služeb pro domácnosti a firmy v O2. Dodal, že společnost na odstranění závad pracuje.

Vedle zlevněné O2 TV operátor přišel také s balíčkem neomezeného internetu do mobilu. Tarifní zákazníci si ho mohou na měsíc aktivovat zdarma. Kolik jich toho využilo, firma neuvádí. Na rozdíl od O2 TV ale firma neočekává, že zvýšený provoz v její mobilní síti povede k výpadkům. "Žádné jsme zatím nezaznamenali," řekla HN mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Bezplatná neomezená data začal v době koronavirové krize nabízet i konkurenční T-Mobile. Na rozdíl od O2 je vedle domácností poskytuje také firmám a úřadům, a to do konce dubna. "Nabídku už využívá 412 tisíc zákazníků," uvádí mluvčí T-Mobilu Jiří Janeček.

Už loni si operátor vyzkoušel, že jeho síť zavedení bezplatných neomezených dat ustojí. Tehdy jeho letní akce využilo téměř 800 tisíc lidí. Firma proto problémy neočekává ani nyní, i když jí provoz v datové síti vzrostl o 38 procent.

Omezení na síti

Netflix a spol.

◼ Aby nedošlo k přetížení internetu, vyzvala Evropská komise Netflix ke snížení kvality obrazu jeho videí. Rozlišení u všech videí streamovaných po Evropě proto americká videotéka předminulý týden snížila o čtvrtinu.
◼ Obdobná opatření zavedl YouTube nebo také videotéky Amazonu, Applu či filmových studií Walta Disneyho.
◼ Disney na žádost francouzské vlády přeložil uvedení své služby Disney+ na tamní trh. Původně měla v zemi odstartovat minulý týden, nový termín byl stanoven na 7. dubna. Důvodem byly právě obavy z přetížení internetu.

Nepřetěžujte sítě, zní ze Španělska

◼ Zvýšený provoz internetu hlásí všechny státy postižené nynější pandemií. Ve Španělsku operátoři v otevřeném dopise vyzvali, aby se lidé ve špičce vyhnuli hraní on-line her a sledování streamovaných videí, což sítě přetěžuje. Provoz internetu v zemi klesá jen v čase spánku a kolem osmé večerní, kdy Španělé ze svých balkonů aplaudují zdravotníkům.

Vyšší je teď i sledovanost internetové televize T-Mobilu, u níž teď lidé podle Janečka tráví více času než o Vánocích. "Výpadky či přetížení televizní platformy jsme nezaznamenali," uvádí mluvčí.

Podle něj v síti T-Mobilu v současnosti roste i počet hovorů. Těch nyní proběhne o 43 procent více než před zavedením karantény. Obdobná čísla hlásí i zbylí dva hlavní konkurenti. Podle Vodafonu nejvíce telefonátů přibylo o víkendech. "Hlasový provoz je během nich vyšší zhruba o 50 procent oproti běžnému stavu," upřesňuje mluvčí operátora Ondřej Luštinec.

Kvůli zvýšenému provozu musel Vodafone před dvěma týdny čelit krátkodobému výpadku. Problém měl při propojování hovorů svých klientů do sítí dalších operátorů. Firmě se ale závadu podařilo během několika hodin odstranit.

Nyní Vodafone udává, že vedle počtu hovorů roste i jejich délka. Z průměrných tří minut poskočila na dvojnásobek, protože lidé pracující z domova déle telefonují.

Oproti konkurentům si Vodafone nechává za svá neomezená data dále platit. I on ale představil několik mimořádných nabídek. Spotřebu dat v komunikačních aplikacích teď nepočítá třeba studentům, kteří si aktivují službu Chat Pass. Internetový poskytovatel UPC, jejž Vodafone vlastní, zase bezplatně zdvojnásobil rychlosti svého pevného internetu.

Senioři od operátora získali tisíc volných minut volání do všech sítí. "I proto u nich vzrostla délka hovorů zhruba o třetinu," zmiňuje Luštinec. A protože oproti pracujícím lidem není u důchodců tento nárůst způsoben pracovními hovory, je zřejmé, že si senioři v čase karantény ve zvýšené míře telefonují se svými blízkými.