Na pražské Národní třídě v budově Drn, asi nejobletovanější kancelářské stavbě Česka, vznikla iniciativa, která si klade ambiciózní cíl - změnit českou ekonomiku k lepšímu. Postavilo se za ni několik desítek firem včetně nápojářských kolosů, jako je Mattoni, Kofola nebo Heineken, přepravní aplikace Bolt nebo švédského výrobce nábytku Ikea.

S nápadem přišla firma Nano Energies, která sídlí v Drnu a která dodává domácnostem a firmám elektřinu ze stoprocentně přírodních zdrojů. "Cesta k lepšímu Česku je někde uprostřed mezi návratem k ekonomickému kapitalismu a jedině green názoru," myslí si zakladatel a předseda představenstva Nano Energies Petr Rokůsek.

Jak to má fungovat? Například manažer udržitelnosti Ikey Vladimír Víšek oznámil, že následující rok se komunikační aktivity firmy ponesou v duchu udržitelnosti. Jakub Dvořák, šéf české pobočky estonské přepravní firmy Bolt (dříve Taxify), zase vylíčil, že cílem firmy je dostat více lidí do méně aut. "Prostor po zaparkovaných autech chceme dát chodcům, lidem na kolech a koloběžkách," tvrdí. K iniciativě se kromě velkých firem připojilo i několik start-upů, třeba World from Space, jenž využívá dat z družic ke zlepšení zemědělství nebo boji proti suchu.

Iniciativa složená zatím z 91 podniků a organizací bude následujících pět měsíců pracovat ve třech pracovních skupinách. Výstupem by měly být jednak pilotní realizace, jednak doporučení pro vládu a regiony, jak vylepšit ekonomiku. "Jsme ochotni být součástí a podílet se na změně tak, že pomůžeme vládě najít cesty k různým opatřením, která jim ulehčí rozhodování," prohlásila zakladatelka Institutu cirkulární ekonomiky Soňa Jonášová.

Jedním z cílů projektu je, aby se při hledání řešení krize způsobené covidem nezapomnělo na problémy, které tu byly už dřív, například ty spojené s ekologií. Podle programového ředitele Hnutí Duha a analytika Glopolis Vojtěcha Koteckého je jasné, že cesta k opravení krajiny je v lepším zadržování vody a péči o půdu. "Na změně krajiny se musíme podílet všichni, proto je na Změně k lepšímu důležité to, jak je široká a že se do ní přidal velký prostor firem, podnikatelů a osobností," řekl Kotecký.

Aby výstupy iniciativy měly dostatečný přesah, má pomoct poradní sbor expertů včetně rektorky Mendelovy univerzity Danuše Nerudové, zakladatele Týdne inovací Lukáše Sedláčka a ekonomky Mariany Čapkové. Na růstu nových nápadů z jednotlivých regionů Česka se budou podílet také zástupci akceleračních a inovačních center. Jedním z nich je inovační agentura JIC působící v Jihomoravském kraji. "Teď je ta chvíle, kdy se můžeme stát zemí budoucnosti, zelených technologií a vědomých podnikatelů," vyjádřil se ředitel marketingu JIC Michal Veselý.