Evropský parlament včera přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě. Takzvaný silniční balíček zavádí příznivější pracovní podmínky pro řidiče a zároveň přísnější kontrolu bezpečné jízdy. Omezuje také možnosti převážet náklad v rámci jedné cizí země. Dopravci rovněž nebudou muset platit řidičům různé mzdy podle pravidel států, jimiž pouze projíždějí.

Schválená pravidla uvítali čeští dopravci. Podle nich zajistí to, že nebudou muset v Evropské unii čelit v každé zemi jiným předpisům pro vysílání pracovníků, například právě při vyměření minimální mzdy. Vzhledem k tomu, že v těchto zemích jsou mzdy mnohem vyšší než v Česku nebo dalších okolních zemích, by byla tato pravidla podle dopravců pro české firmy téměř likvidační. "Přijaté kompromisní návrhy jistě nejsou dokonalé, ale v zájmu dohody je akceptujeme, i když jistá úskalí mezinárodní silniční dopravě přinesou," řekl ČTK mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Schválení pravidel uvítalo i ministerstvo dopravy, podle něhož se tím srovnají podmínky pro silniční dopravu v celé unii. Největším úspěchem pro Česko je podle ministerstva možnost jízd takzvaných koleček. To jsou případy, kdy řidič naloží zboží v Česku, odveze jej například do Španělska a na cestě zpět učiní třeba dvě různé přepravy. Jde o nejčastější byznysový model českých dopravců. Ti uvítali také možnost překročit při návratu domů dobu řízení o dvě hodiny, což jim umožní strávit více času doma.

Balíček mobility, který navrhla Evropská komise v květnu 2017, je kompromisem mezi dvěma protichůdnými názory. Na jedné straně byly státy, které uplatňovaly vlastní pravidla například pro mzdy řidičů. Dopravci tento přístup označovali za protekcionistický. Druhou skupinu pak tvořily státy východní a jihovýchodní Evropy, kde je mzda řidičů naopak nízká. Podle ministerstva v těchto zemích některé západoevropské firmy zřizují takzvané schránkové firmy, aby využívaly nízkých mezd. "Nová pravidla zajistí vyváženost mezi těmito dvěma skupinami a zamezují nekalé konkurenci," dodalo ministerstvo.

Zákonodárci zamítli všechny pozměňovací návrhy k trojici norem stanovujících nová pravidla, čímž byl celý balíček přijat a může vstoupit v platnost. Text, na němž se loni Evropský parlament shodl se členskými státy a Evropskou komisí, zavádí pro řidiče maximální dobu nepřetržité jízdy a minimální dobu odpočinku. Na rozdíl od současné praxe nebudou navíc řidiči odpočívat jen v kabinách vozidel, neboť jim zaměstnavatel bude muset zajistit ubytování, pokud povinný odpočinek přesáhne 45 hodin za týden. Každé čtyři týdny se také řidiči budou muset vracet do své domovské země.

"Nikdo nechce vézt své děti po dálnici D1 a přitom mít vedle sebe kamion s unaveným řidičem, který je 200 dnů na cestě a má za sebou čtyřicetitunový kolos, s nímž se kdykoliv může stát něco nepředvídatelného," podotkla komunistická europoslankyně a zpravodajka návrhu Kateřina Konečná, podle níž patří vyšší bezpečnost řidičů a cestujících na silnicích k zásadním přínosům nových pravidel.

Poslanci do textu prosadili úpravu, po níž se pravidla vztahují na všechna nákladní vozidla nad 2,5 tuny, tedy nejen kamiony, ale i menší nákladní auta.

Dopravci budou muset na základě nových pravidel pořídit do vozidel včetně menších nákladních aut elektronické tachografy, které umožní lepší kontrolu toho, kdy a kde se vozidlo pohybovalo, nakládalo a vykládalo či kdy řidič odpočíval. Někteří dopravci již předem dali najevo nevoli kvůli očekávaným nákladům na pořizování tachografů, podle europoslanců však budou nutné až za tři roky a do té doby by mohla jejich v současnosti vysoká cena díky hromadnému zavádění klesnout.