Letos v červnu uplynulo deset let od vstupu výrobce elektrických vozů Tesla na americkou burzu Nasdaq. Nedlouho poté se po překotném růstu ceny akcií Tesla stala vůbec nejhodnotnějším výrobcem aut na světě, když v tržní kapitalizaci překonala japonskou Toyotu. Tesla je nyní gigantem americké burzy. Její tržní kapitalizace téměř 300 miliard USD je zhruba dvanáctá největší ze všech amerických firem a vyšší než například hodnota firem Coca-Cola nebo Nike. Přesto Tesla zatím nepatří do indexu S&P 500, který je patrně nejsledovanějším akciovým indexem na světě.

Pravidla výboru, který složení určuje, mimo jiné stanovují, že firma musí před zařazením vykázat aspoň čtyři po sobě jdoucí čtvrtletí s čistým ziskem. A to se Tesle − založené v roce 2003 − podařilo poprvé až letos ve druhém kvartále. V září se tak pravděpodobně bude prvně rozhodovat o jejím zařazení. Nastává tak paradoxní situace. Tesla svojí hodnotou již předběhla drtivou většinu firem, které jsou v indexu S&P 500, a sama v něm ještě není. Ukazuje to, jak moc se změnil akciový svět za poslední roky. Investoři jsou ochotni vysoce ocenit akcie firmy, která ani za mnoho let nepředvedla systematickou schopnost vytvářet zisk. Je kritérium zisku přežitek, jehož důležitost bledne ve srovnání s chutí investorů držet akcie pionýrské, "zelené" firmy? Nebo mají "stará" pravidla stále svůj smysl?

Akciové trhy vícekrát zažily doby, kdy se zdálo, že stará pravidla přestávají platit − a zanedlouho se ukázalo, že právě ta jediná mají smysl. Při slavné dot-com bublině koncem 90. let se na vysokých cenách obchodovaly akcie firem bez zisku i bez tržeb. Tato éra skončila krachem. Dnes začíná být hitem na burze "sesterská" firma Tesly jménem Nikola, která chce vyrábět vozy na elektrický a vodíkový pohon. Na rozdíl od Tesly, která zatím téměř neměla zisky, nemá Nikola ani tržby. Nic ještě neprodává, pouze plánuje a přitom má tržní kapitalizaci 16 miliard dolarů. Kdyby se výbor S&P 500 nedržel pravidla o zisku, musel by mezi výkvět amerických firem zařadit i tuto společnost, jež žádný výrobek ještě nikdy nikomu neprodala.

Přes všechny módní vlny je zisk právě tím, co určuje dlouhodobou schopnost firmy přežít. Je zřejmě správné, že se vyhlášený index S&P 500 drží svých starých pravidel.