Nejhodnotnější světovou značkou je po pětileté pauze opět americká společnost Apple, která na první příčce vystřídala internetového prodejce Amazon. Uvádí to žebříček, který zveřejnila organizace Brand Finance a který značku Apple ohodnocuje na 263,4 miliardy dolarů, v přepočtu 5,7 bilionu korun. Proti žebříčku z loňského roku je to nárůst o 87 procent. Na třetím místě za Amazonem se umístila další americká společnost Google.

Výrobce elektromobilů Tesla pak zanechal daleko za sebou ostatní tradiční automobilky, a to díky práci s novými technologiemi. Hodnota značky Tesla vzrostla o 158 procent na 32 miliard dolarů, a zaznamenala tak nejprudší nárůst v žebříčku. Polepšila si na 42. z loňského 147. místa.

Apple je opět nejcennější. Dopředu se dere Tesla

Na prvních deseti příčkách převažují americké firmy, mezi nimiž drží i letos pátou pozici jihokorejský průmyslový konglomerát Samsung. Na osmém místě si o dvě příčky pohoršila čínská banka ICBC a desítku nejcennějších značek světa letos uzavírá čínská sociální síť WeChat, která ještě loni byla na 19. místě. Ostatně tato čínská značka, která patří do konglomerátu Tencent, má podle Brand Finance "jen" o necelých 14 miliard nižší hodnotu než Facebook.

Pandemie covidu-19 posílila internetové prodejce. Ale zatímco Amazon narostl o 15 procent, hodnota čínské značky Alibaba se meziročně zvýšila o 108 procent, což byl druhý nejvyšší nárůst po Tesle. V první desítce se ale drží i původně kamenný obchodní řetězec Walmart, který už také prodává zboží na internetu a v žebříčku postoupil o dvě místa na šestou pozici.

Pandemie naopak poškozuje tradiční zábavní společnosti, jako je americká CBS, síla jejíž značky se letos propadla o 49 procent. Klesá i hodnota značek firem podnikajících v pohostinství a ubytování, jako je Marriott a Airbnb, nebo v restauratérských službách typu Starbucks, McDonald's a KFC.

Brand Finance podle informací na svém webu od roku 2008 každoročně vyhodnocuje přes 5000 světových značek. Zabývá se více než 40 sektory ve 46 zemích. Zohledňuje přitom originální ocenění značky, analýzu síly značky a výpočty licenčních poplatků.