Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise to v pátek uvedla v tiskové zprávě. Jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží.

„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Facebook shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků,“ uvedla místopředsedkyně komise a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „My se podrobně podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu.“

Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřit pokutu až deset procent z ročních tržeb. Facebook měl za loňský rok tržby 85,96 miliardy dolarů, pokuta v jeho případě by tedy mohla činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard korun).

Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou Facebooku poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.

„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. On-line poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku, která se jmenuje Facebook Marketplace,“ upřesnila komise.