Již při vyhlašování nominací na ceny Americké filmové akademie bylo zřejmé, jaké filmy mají šanci. Režisér John Madden o tom v jednom rozhovoru říká: "Nominace pro zamilovaného Shakespeara i pro další kostýmní film, Královnu Alžbětu, stejně jako pro tři snímky z dob druhé světové války svědčí o tom, že Amerika cítí krizi identity. Snaží se utéct z nekončícího seriálu s názvem Bill Clinton a Monica Lewinská i od dalších her současnosti. Hledá jiné, trvalejší hodnoty. Proto se vrací k historii, z níž může čerpat moudrost i sílu." 

Madden má v mnohém pravdu. I když to americké hledání není bráno až tak vážně - oni se přitom chtějí také bavit. Jinak by totiž nemohl z oscarového klání vyjít tak na prázdno (s jedním méně důležitým Oscarem) snímek Královna Alžběta z produkce PolyGramu a Channel Four (Elisabeth, 121 minut, do českých kin distribuuje Bontonfilm). Velkolepá freska o životě anglické panovnice (1533 - 1603), snímek moudrý a poučný, snímek, rehabilitující pro světovou kinematografii žánr historického dramatu. O hříčkách politiky, o manipulaci a o obětování se tu vypráví nejen v bohatých kulisách, ale doslova v historických reáliích. Titulní roli skvostně stvořila talentovaná herečka Cate Blanchetová. Po jejím boku neméně dobře hrají Geoffrey Rush či Joseph Fienes.

Kupodivu oba dva tito mužští představitelé září i v druhém filmu, který nás navrací do alžbětinských dob. V něm se ovšem královna jen mihne, sice v důležitých (z hlediska děje), leč epizodních rolích. Zamilovaný Shakespeare (Shakespeare in Love, 122 minuty, do českých kin uvádí Bontonfilm), favorit letošních Oscarů, je totiž především hříčkou o vzniku jedné z nejslavnějších tragédií světové literatury. Ve vážné podobě by za ni Shakespeare ovšem jen těžko dostal cenu. Scenáristé Tom Stoppard a Mark Norman však měli dobrý nápad, volně spojili fakta s fikcí, dramatický text s napůl smyšleným příběhem. Předvádějí nám, že poměry se od alžbětinských časů příliš nezměnily, spíše jen kostýmy a rekvizity.