Americká značka Gap, známá především pro výrobu džínového oblečení, vstupuje na český a slovenský trh. V obou zemích otevře své značkové prodejny a už v průběhu září má začít fungovat i e-shop. Nové prodejny by se měly začít otevírat od konce letošního roku.

Ač společnost přesnou lokaci nových českých obchodů neoznámila, podle inzerátů na portálu Jobs.cz bude jeden z nich otevřen v Praze v obchodním centru Westfield Chodov a druhý v Ostravě, přesněji v obchodní centru Forum Nová Karolina. Gap otevře své prodejny v Česku v době, kdy má svá nejlepší léta za sebou, příliš se mu nedaří a jeho akcie se v posledních měsících i letech pohybují jako na horské dráze.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Oděvní firma jde navíc proti trendu, který v posledních letech nastolila. Od roku 2012 totiž každoročně několik svých obchodů zavře. A tak zatímco před osmi lety jich v Evropě bylo ještě 198, na konci loňského roku už to bylo jen 137.

Na český a slovenský trh přivede Gap společnost CS Retail 1969, spadající pod CS Apparel Group. "Oba trhy vnímáme jako zajímavou příležitost," řekl jednatel CS Retail 1969 Jan Fahoun pro MediářPodle serveru Across.sk má být očekáváný obrat pro zbývající část roku 2020 1,2 milionu eur (přes 30 milionů korun), objednávky pro velkoobchod na sezonu podzim/zima mají být dohodnuté téměř na čtyřicet milionů korun.

"Budeme moci omnichannel* nákupní zážitek nabídnout všem novým, ale i stávajícím zákazníkům, kteří dosud nakupovali Gap produkty pouze v zahraničí. Základem bude rychlý a bezproblémový zážitek z nakupování bez ohledu na to, jestli zákazník navštíví naši prodejnu fyzicky, anebo vzdáleně," dodal Fahoun.

CS Retail má pod svými distribučními křídly i sportovní značku Under Armour, zastřešuje e-shop sportovní značky Puma nebo provozuje více než sto obchodů oděvní značky Sam 73. 

Ačkoliv portfolio společnosti Gap je široké, on-line sortiment bude podle oficiálního prohlášení firmy stát hlavně na kolekci Gap Logo a džínovém programu. "Portfolio bude doplněno o limitované kolekce, jakými jsou například trvale udržitelné produkty, známé z obchodů Gap po celém světě," oznámila samotná módní společnost.

Společnost Gap založili v roce 1969 v San Franciscu Donald a Doris Fisherovi, firmu nyní vede jejich syn Robert J. Fisher. Zpočátku firma prodávala pouze džínové oblečení s obuví Levi's a hudební desky. Během pár let ale začal Gap pronikat i na východní pobřeží Spojených států a od roku 1974 začal vyrábět i vlastní značkové oblečení, nejenom džíny. Na počátku 90. let firma změnila svou prodejní strategii a začala cílit na bohatší vrstvu obyvatel. V roce 2006 zřídila svou první franšízu.

Za svou existenci se firma stala jedním z největších amerických maloobchodních řetězců s módou. Její obrat loni činil přes 16,5 miliardy amerických dolarů (přes 370 miliard korun). Do jejího portfolia spadají i značky Old Navy, Banana Republic nebo Athleta. V loňském roce provozovala celosvětově přes 3 300 prodejen, nejvíce jich má v Severní Americe. V roce 2013 začala firma více pronikat na asijský trh, kde do loňského roku otevřela přes 400 poboček.

Gap není jedinou oděvní značkou, která letos vstoupí na český a slovenský trh. Na pražském Václavském náměstí se má otevřít třípatrový irský obchod s levnou módou Primark, v červenci na stejném místě otevřel svůj značkový obchod i Levi's.

Naopak francouzský řetězec s módou Camaieu, kterému se nedařilo již před covidovou krizí, připravuje stažení všech svých 27 obchodů z České republiky"Uzavřením provozoven na více než dva měsíce došlo k faktickému znemožnění podnikat a v tom důsledku i k bezprecedentnímu poklesu poptávky," uvádí Camaieu Česká v insolvenčním návrhu.

I přes otevírání nových obchodů není ani jejich uzavírání v současné době ojedinělým jevem. "Určitě vnímáme, že se počet obchodů s módou snižuje a naopak posilují prodeje přes internet. Jedná se o obecnější trend, který pandemie jenom urychlila. Neznamená to ale, že kamenné obchody úplně ztrácejí na významu. To určitě ne," říká pro HN Jiří Česal, výkonný ředitel Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu. 

Ostatně s poklesem poptávky se musel vyrovnat celý textilní průmysl. "Ze statistických dat za prvních sedm měsíců jsme zaznamenali propad tržeb v oděvním průmyslu o devět procent, přičemž jen za samotný červenec byl zaznamenán růst tržeb oproti červenci 2019 o 6,7 %. Nutno ale podotknout, že se jedná o průměrná data, přičemž rozdíly v tržbách mezi jednotlivými firmami byly a jsou velmi značné," vypočítává Česal.

*Pozn. red.: Omnichannel - schopnost nabízet zákazníkovi prodej všude tam, kde je to technologicky možné.