concorde_192x128.jpgSpolečnost Continental Airlines a čtyři fyzické osoby mají být obžalovány z neúmyslného zabití 113 lidí při osm let staré havárii nadzvukového dopravního letadla Condorde v Paříži. O zahájení soudního řízení v úterý večer požádal prokurátor z francouzského Pontoise, kam případ spadá.

Letoun společnosti Air France se v roce 2000 zřítil vzápětí po vzletu z letiště Charlese de Gaulla. Vyšetřování prokázalo, že při startu najel na titanovou lamelu, která odpadla z letadla americké společnosti, jež startovalo před ním. Lamela roztrhla pneumatiku Concordu a kusy jeho podvozku prorazily palivovou nádrž, jež následně vybuchla.

Čtěte více: Sedm let od havárie Concordu - ZDE

Prokurátor chce postavit před soud technika Continental Airlines, který lamelu na stroj DC-10 namontoval, dále tehdejšího šéfa údržby, samotnou společnost, někdejšího šéfa programu Concorde v evropské společnosti EADS a bývalého šéfa technické služby generálního ředitelství francouzského civilního letectví.

O tom, zda požadavek prokurátora přijme, má soud rozhodnout během několika týdnů.

Ukončená kapitola

Concorde používaly společnosti Air France a British Airways. Je to jediné nadzvukové dopravní letadlo, které bylo kdy v dlouhodobém běžném provozu.

Čtěte více: Concorde a první člověk na měsíci - ZDE

Čtěte více: Japonsko úspěšně otestovalo model nadzvukového letounu - ZDE

Provoz letadel byl obnoven 7. listopadu 2001, ovšem kvůli nízkému zájmu ze strany cestujících bylo jejich používání zastaveno.

Poslední let Concordu společnosti Air-France se uskutečnil 24. června 2003, pod společností British Airways 24. října 2003.