Madrid-letecká-katastrofaLetadlo, které ve středu havarovalo v Madridu, začalo hořet až po pádu na zem. Vyplývá to z informací, jež s odvoláním na letecké experty přinesl španělský tisk.

Odborníci zhlédli videozáznam startu letadla a na rozdíl od dosavadních svědeckých výpovědí se shodují, že levý motor v době startu nehořel. Na palubě letadla, mířícího na Kanárské ostrovy, zahynulo 153 lidí.

Podívejte se na video z místa neštěstí

"Stroj se vznesl a pak se roztříštil nárazem o zem a začal hořet," napsal deník El País. Ředitel španělského úřadu pro civilní letectví Manuel Bautista listu řekl, že "problém s jedním motorem nemohl být jedinou příčinou nehody. Když se ale přidají další problémy, letadlo mohlo skutečně spadnout".

Teorií o příčinách neštěstí přibývá

S další teorií o příčinách nehody přišel deník ABC, podle něhož neměl stroj dostatečný výkon, aby mohl vzlétnout. Odvolává se přitom na zdroje blízké vyšetřování nehody.

List El Mundo napsal, že se zřejmě oddělily části levého motoru a poškodily kormidlo na zádi letadla, což mohlo stroj vychýlit a způsobit pád.

Čtěte více o madridské katastrofě

Letadlo patřilo společnosti Spanair. Její ředitel Marcus Hedblom ujistil, že "vše, co se s letadlem dělo, bylo podle předpisů." Reagoval tak na dohady o možné příčině havárie v přehřátí sacího potrubí levého motoru.

Kvůli jeho opravě byl start letadla o hodinu odložen. "Tento problém byl odstraněn v souladu s předpisy," řekl Hedblom.

Diskuse o stavu letadla se odvíjí také v souvislosti s jeho stářím a dřívějšími poruchami. Stroj byl uveden do provozu v roce 1993 a v lednu prošel generální inspekcí.

Letecká společnost potvrdila, že jeden z jejích strojů stejného typu (MD-82) musel v sobotu přistát kvůli problémům s oběma motory. Zatím však není jasné, zda šlo o stejné letadlo, jaké ve středu havarovalo.