madrid-misto-nehody__192x128_.jpgNejhorší letecká tragédie ve Španělsku za posledních 25 let má oficiální možnou příčinu. Španělský list El País potvrdil starší spekulace o tom, že letadlu se při startu dostatečně neotevřely klapky na křídlech. Ty jsou přitom důležité pro úspěšné odlepení stroje od země.

Na palubě letadla, které se 20. srpna zřítilo krátce po startu z madridského letiště, zahynulo 154 lidí. Během vyšetřování se objevily nejrůznější teorie o příčinách pádu.

Deník El País však již dříve citoval nejmenované zdroje z blízkosti vyšetřování havárie, podle nichž byly právě neotevřené klapky příčinou tragédie. Nově zveřejněné informace získali vyšetřovatelé z čřerných skříněk stroje MD-82, patřícího společnosti Spanair.

Čtěte více

Problém s motorem

Podle listu se potvrdilo, že piloti nebyli o stavu klapek informováni, protože nefungoval výstražný systém. Přes informace, které El País přinesl, však není jasné, zda klapky byly příčinou pádu letadla. 

Z záznamů v černých skříňkách vyplynulo, že výstražný systém sice problém s klapkami zjistil již na startovní dráze, palubní část systému v pilotní kabině však nefungovala. Proto posádka nemohla nefugující klapky zaznamenat a patřičně reagovat.

O skutečné příčině neštěstí se spekuluje i kvůli dalšímu problému. Letadlo přiletělo do Madridu z Barcelony a následně se připravovalo na cestu na Kanárské ostrovy. Těsně před odletem posádka zaznamenala přehřátí pohonné jednotky a start byl dočasně odložen. Technici problém odstranili, teplota se vrátila k normálu a stroj dostal po třiceti minutách povolení k novému startu.