Německý vlak ICEPřeplněné vlaky, zpožděné spoje a velká nejistota mezi cestujícími. To má být tento víkend realita na německých nádražích poté, co společnost Deutsche Bahn (DB) dočasně stáhla z provozu část svých vysokorychlostních vlaků ICE kvůli pochybnostem o bezpečnosti vagonových os.

Vedení drah to v pátek oznámilo s tím, že stažení se týká především téměř celé flotily vlaků verze ICE-T, kterou tvoří 67 souprav. "Bezpečnost má u nás absolutní přednost," prohlásil šéf koncernu DB Hartmut Mehdorn.

Desetitisíce cestujících se nyní podle listu Die Welt musejí připravit na zpoždění v řádu půl hodin či dokonce výpadky řady spojů v celostátní síti ICE. Uvnitř souprav navíc bude méně míst k sezení.

"Zatím není jasné, kdy se jízdní řád rychlovlaků vrátí k nornálu, omezení pro cestující budou značná," přiznal Mehdorn.

Čtěte také

Omezení rychlovlakových spojů nejvíce zasáhne trať Hamburk-Berlín-Lipsko-Mnichov, Wiesbaden-Frankfurt-Lipsko-Drážďany, Dortmund-Koblenz-Mohuč-Frankfurt-Norimberk-Pasov-Vídeň a Stuttgart-Singen-Curych. Jiných tratí se odstávka části souprav vlaků ICE netýká.

Otazníky kolem os

Deutsche Bahn po zjištění určitých prasklin na některých osách výkyvných vagonů ICE-T vyzvala výrobní konsorcium tvořené firmami Siemens, Alstom a Bombardier, aby poskytlo "jasné a závazné" údaje o životnosti a revizních lhůtách vagonových os.

Protože dráhy dostaly jen "vágní odpovědi", cítily se nuceny přijmout nynější drastické opatření, uvedl Mehdorn podle agentury DPA.

Dráha začaly s ultrazvukovou prověrkou vagonových os rychlovlaků už minulý týden. Vedle vlaků ICE-T se týkají také celkem 63 souprav typu ICE 3, protože i v jedné ose tohoto typu byla objevena milimetrová trhlina.

Vlaky typu ICE-T s výkyvnými vagony provozuje DB od roku 1999. Mohou dosahovat rychlosti až 230 kilometrů za hodinu. První problémy se s nimi objevily již v roce 2000, kdy vlak bez cestujících vypadl na jednom berlínském nádraží z kolejí.

Podle mluvčího Siemens osy vagonů plně odpovídají příslušným normám a firma považuje za užitečné jejich revizi po ujetí 200 000 až 300 000 kilometrů. Budou-li chtít dráhy uskutečňovat kontroly častěji, firma pro to bude mít pochopení.

Cestující vyzývají vládu

Svaz cestujících Pro Bahn vyjádřil pro výpadky pochopení, třebaže drastická opatření nebudou pro klienty drah nijak příjemné. "V zájmu bezpečnosti je třeba udělat všechno," řekl listu Hannoversche Allgemeine Zeitung šéf svazu Karl-Peter Naumann.

V podobných situacích by podle něj měla zasáhnout spolková vláda, která by měla garantovat minimálně padesát rezervních souprav. Stát totiž podle ústavy nese zodpovědnost za dálkovou přepravu. "Patří to mezi veřejné závazky," dodal Naumann.

Právě probíhající krize podle německých médií ukázala slabinu současné železnice, která má v současnosti jen minimální počet rezervních souprav.