Francie našla způsob, jak "zabít dvě mouchy jednou ranou". Tištěná média v zemi galského kohouta postihla finanční a ekonomická krize. A zároveň má vláda pocit, že mladí Francouzi málo čtou.

Proto se stát rozhodl, že zkusí oba problémy vyřešit najednou tím, že pořídí roční předplatné libovolného deníku všem osmnáctiletým Francouzům.

Jde o symbolické gesto, které má přimět nejmladší občany k tomu, aby četli denní tisk a získali k němu vztah. Zároveň je toto rozhodnutí součástí širších státních opatření na podporu tištěných médií, která podobně jako jiná odvětví čelí krizi.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v pátek také slíbil novinám 600 milionů eur pomoci, rozvržených do tří let.

NEPŘEHLÉDNĚTĚ

Státní příspěvek je ovšem vázán na podmínku, že tištěná média podstoupí rozsáhlou reformu. Sarkozy připomněl, že tisk byl v potížích již dávno před ekonomickou krizí, která se začala šířit po světě na podzim loňského roku. Média se proto musí zbavit "starých hendikepů" a přizpůsobit se "digitální éře".

Například tiskárny mají snížit náklady o 30 až 40 procent, ať již pomocí personálních změn či změnou v systému odměn. Stát chce také pomáhat rozvoji internetových novin.

Součástí pomoci je rovněž odklad zvýšení cen poštovného za převoz novin z tiskáren do distribučních sítí. Naopak se zvětší objem kupovaného tisku ve státních institucích. Podporu obdrží také prodejci a donášková služba.

Většina oznámených opatření vychází z kompromisních návrhů vypracovaných na objednávku vlády více než 150 zástupci médií, tedy vydavatelů, novinářů a tiskařů.