Představitelé tureckého sdružení pilotů TALPA odmítli tvrzení nizozemských vyšetřovatelů, že tragédii zřícení tureckého letounu v Nizozemsku asi zavinil problém s motorem letounu. Podle představitelů TALPA se objevila informace, že jistý letoun typu Boeing 757 ve středu přistával na amsterodamském letišti Schiphol jen dvě minuty před tureckým Boeingem 737-800, který havaroval.

"Pokud je to tak, pak pochybili letečtí dispečeři a představitelé nizozemského letectví. Pro takové otázky (jako odstupy při přistávání) jsou mezinárodní limity," řekl předseda sdružení TALPA, kterého na svých internetových stránkách citoval turecký nezávislý deník Hürriyet.

Čtěte také

Vedle toho v pátek podle CNN nizozemští vyšetřovatelé uvedli, že letoun padal téměř kolmo k zemi, takže po pádu zanechal v bahnitém zemědělském poli, kam se letadlo zřítilo, jen krátkou stopu.

Minitornádo způsobené průletem letadla

Prudká několikaminutová minitornáda mohou náhle vzniknout v ovzduší, kde prolétlo malou rychlostí velké proudové letadlo. Druhému letadlu v takovém případě prý hrozí ztráta kontroly řízení. Dispečeři dělají mezi letouny takové intervaly, aby se následkům podobných nebezpečných turbulencí předešlo.

Šéf sdružení tureckých pilotů v pátek také uvedl, že letoun klesal k zemi velmi rychle, což se podle něj při zastavení motorů neděje.

Motory fungovaly krátce před pádem i podle přeživších cestujících. "Přibližovali jsme se v podivném úhlu. Cítil jsem, že pilot přidal plyn," citovala agentura AP Henka Heijlooa. Domníval se, že pilot se asi pokouší přerušit přistání a opět vzlétnout, protože se zvedla příď letadla. O maximálním zesílení chodu motorů krátce před pádem vypověděl i přeživší Fred Gimpel.

Jiná verze mluví o problémech motoru

Vedoucí nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven ve čtvrtek naopak prohlásil, že zřícení tureckého letounu způsobil pravděpodobně problém s motorem.

Selhání motorů je jen jednou z možných variant, zdůraznila v pátek mluvčí nizozemských bezpečnostních služeb Sandra Groenendalová. Za další možné příčiny katastrofy označila vlivy počasí, problémy s palivem, chyby v navigaci, pilotovu únavu či střet s ptáky.

Objevily se také zprávy, že turecký boeing měl technické problémy již v předchozích letech i krátce před středečním letem z Istanbulu do Amsterodamu. Při letu 18. února se prý poškodilo zařízení na křídlech letadla, které brzdí při přistávání, a bylo narychlo opraveno. V pondělí 23. února se na stejném stroji porouchala výstražná světla, což vedlo ke zrušení tehdejšího letu. Porucha byla odstraněna stejný den a letoun ve středu odletěl do Amsterodamu. 

Turkish Airlines údajné technické problémy letounu odmítají

Společnost Turkish Airlines odmítla tvrzení, že její letoun měl před letem do Amsterodamu technické problémy. Její Boeing 737-800 vyrobený v roce 2002 prodělal podle společnosti 19. února jen běžnou technickou kontrolu a údržbu. Připustila, že letoun musel 23. února odložit jeden let, aby se však mohlo vyměnit jen jedno vadné výstražné světlo.

Boeing Turkish Airlines ze zatím neznámých důvodů ve středu těsně před přistáním ztratil výšku, dopadl v 10:31 SEČ nedaleko obydlené oblasti na zorané pole, rozlomil se na tři kusy, ale nevzňal se. Na palubě bylo 128 cestujících a sedmičlenná posádka. Devět lití zahynulo a přes 80 utrpělo zranění, 63 lidí je stále v nemocnici, šest osob je v kritickém stavu.

Turečtí a nizozemští vyšetřovatelé dále hledají příčiny katastrofy. Kromě trosek a výpovědí přeživších se začaly zkoumat skříňky z havarovaného stroje se záznamy letu a rozhovorů v kokpitu. První výsledky by měly být známé příští týden.