Loni v lednu na letišti Heathrow při přistání havaroval letoun British Airways z Pekingu, vypověděly mu službu oba motory. V listopadu při přeletu nad Montanou letadlo společnosti Delta Flight ztratilo tah pravého motoru, nakonec ale doletělo v pořádku.
Obě nehody, které se odehrály v rozmezí několika měsíců, mají pojítko: šlo o typ letadla Boeing 777 s motory Rolls-Royce.
V obou případech způsobil poruchu kus ledu, který se uvolnil do přívodu paliva a motor ztratil tah a přestal pracovat. Podle expertů je "velmi pravděpodobné", že se podobné nehody mohou opakovat.
Společnost Rolls-Royce, která motory pro Boeing 777 vyrábí, už oznámila, že pracuje na bezpečnostní úpravě, která by tvorbě ledu uvnitř pohonu zabránila. Výroba nových součástek potrvá asi rok, letecké společnosti pak budou mít půl roku na instalaci zařízení.
K bezpečnostním modifikacím tak dojde nejpozději v září 2010, do té doby budou stroje náchylné na hromadění ledu v motorech.
Podle odborníků ale aerolinky příště už nemusí mít tolik štěstí, jako v případě boeingu se 152 lidmi na palubě, který těsně před přistáním na Heathrow ztratil tah v obou motorech a lehce havaroval. Jen díky zkušenosti a rychlé reakci pilotů se nehoda obešla bez obětí. Jeden pasažér byl vážně zraněn a letadlo bylo částečně zničeno.