Brazilské námořnictvo z Atlantiku vytáhlo další tři těla pasažérů letadla Air France, které se s 216 cestujícími a 12 členy posádky zřítilo v pondělí při cestě z Brazílie do Francie. Další těla pak objevilo brazilské letectvo a nyní lodě směřují do oblasti, aby je také vytáhly. Informoval o tom mluvčí brazilského letectva. Již v sobotu se podařilo najít těla dvou pasažérů a část trosek letadla.

Těla brazilské letectvo objevilo ve vzdálenosti asi 1200 kilometrů severovýchodně od pobřeží Brazílie. Zatím není zřejmé, zda se jedná o muže či ženy. O stavu, v jaké se těla nacházejí, nechtějí kvůli pozůstalým úřady nic sdělovat.

Brazilští a francouzští pátrači obnovili ráno místního času (odpoledne SELČ) pátrání v oblasti, kde se v sobotu podařilo nalézt těla dvou pasažérů a trosky z letadla. Vědci upozorňují, že k nalezení dalších obětí není moc času, protože plyny, které těla vynesou z hlubin, na hladině rychle vyprchají a těla se znovu ponoří do hlubin, tentokrát definitivně. Ani trosky nevydrží plout na hladině trvale.

Rychlá výměna přístrojů v letadlech

Podle BBC také Air France prohlásila, že urychluje výměnů měřičů rychlosti na letadlech Airbus. Francouzská společnost uvedla, že si problémů vyplývajících z námrazy na monitorovacích zařízeních všimla minulý rok a začala je měnit v dubnu. Podle některých spekulací chybná data starých typů senzorů mohla být příčinou pondělní katastrofy.

Mezi objevenými pozůstatky letadla byla například sedačka s identifikačním číslem 237011038331-0, kyslíkové masky, batoh nebo kufr s palubním lístkem. Společnost Air France již potvrdila, že sériové číslo sedačky i číslo palubního lístku odpovídají letu číslo 447.

Brazilští záchranáři již ve čtvrtek z moře vytáhli trosky, o kterých se domnívali, že jsou z Airbusu francouzské společnosti. Později se však ukázalo, že z letadla nepocházely. V oblasti zatím pátrá několik lodí brazilského námořnictva a brzy má připlout i francouzská loď se dvěma speciálními miniponorkami, které jsou schopné dosáhnout hloubky až 6000 metrů.

Autopilot nebyl zapnut

Francouzští vyšetřovatelé v sobotu také oznámili další podrobnosti ohledně tragédie letadla. Těsně před havárií podle nich nebyl v provozu autopilot. Zatím není zřejmé, zda jej vypnuli piloti, nebo zda přestal pracovat, protože byl zmaten z protichůdných údajů měřičů rychlosti. Přístroje letounu před zřícením automaticky poslaly 24 hlášení o anomáliích.

"Z těchto zpráv jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž (autopilot) nebylo v provozu," řekl podle agentury AP Paul-Louis Arslanian, šéf francouzského vyšetřovacího úřadu BEA.

V časovém rozpětí čtyř minut před havárií, tedy od 4:10 do 4:14 SELČ, vyslaly přístroje letadla automaticky 24 hlášení typu ACARS (o nesrovnalostech, závadách nebo vysazení některého ze systémů). Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ, tedy zhruba čtyři minuty před tím, než stroj o sobě definitivně přestal dát vědět.

Také výrobce letadel Airbus došel k závěru, že přístroje inkriminovaného letounu podávaly nesouvislé údaje z různých měřičů a zápasily s mohutnou bouří.

Francouzská ponorka míří na místo

Pátrání po vraku letadla a jeho černých skřínkách zatím pokračuje. Spojené státy zapůjčily pátračům přístroje na zachycení akustických signálů černých skřínek.

Přístroje jsou nyní přepravovány na místo neštěstí a budou umístěny na dvou lodích, které začnou v oblasti pátrat. Francie kromě toho vyslala do oblasti neštěstí svou atomovou ponorku Emeraude, jejíž sonary jsou rovněž schopny zachytit signály daného typu.

Ponorka má činnost zahájit začátkem příštího týdne. Navíc v oblasti je francouzské výzkumné plavidlo se dvěma miniponorkami schopnými dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Dno Atlantiku je v předpokládaném místě neštěstí asi 3000 metrů hluboko.