Katastrofa si tehdy vyžádala 113 mrtvých a podle Air France za ni nese vinu Continental Airlines.

Požadavek Air France byl podle agentury AFP předložen u francouzského soudu, který se v Pontoise u Paříže od začátku letošního roku zabývá skoro deset let starou katastrofou.

"Air France je obětí nehody z 25. července 2000, nenese za ni žádnou odpovědnost a pokládá za naprosto legitimní a podložené právo žádat odsouzení Continental Airlines, o jejíž vině a odpovědnosti nepochybujeme," prohlásila před soudem advokátka Air France Patrice Rembauvilleová-Nicolleová.

Francouzská společnost mezi utrpěnými škodami uvedla poškození image a pověsti firmy, veřejné hanobení ze strany Continental Airlines v průběhu dosavadního soudního procesu, a ztrátu posádky a cestujících, což traumatizovalo zaměstnance Air France. Společnost požaduje třikrát pět milionů, tedy 15 milionů eur, upřesnila advokátka.

Letadlo se zřítilo vzápětí po startu. Oficiální vyšetřování ukázalo, že na rozjezdové dráze najelo na titanovou lamelu, která odpadla z letounu DC-10 amerických aerolinek, jenž startoval před ním. Náraz roztrhl pneumatiku Concordu, jejíž kusy pak prorazily palivovou nádrž. Ta se prakticky vzápětí vzňala. Stroj pak spadl na nedaleký hotel - o život přišla stovka německých pasažérů, devítičlenná francouzská posádka a čtyři zaměstnanci v hotelové budově.


Obhájce Continental Airlines výsledek vyšetřování napadá svědectvím několika osob, podle nichž Concorde hořel už předtím, než najel na spadlou lamelu.

Proces má skončit 28. května. Soudního řízení se neúčastní rodiny obětí z letadla, které dostaly brzy po katastrofě bez soudního procesu dohromady odškodné ve výši zhruba 100 milionů dolarů (zhruba dvě miliardy korun).