Vše začalo v neděli 14. listopadu, kdy koloně bankéře Matveje Urina zkřížil cestu řidič BMW. Bankéř prý nařídil svým strážcům, aby drzounovi udělili lekci - a ti vůz dohnali, zmlátili holemi řidiče, poškodili jeho vůz a odjeli.

Týž večer ale bankéře a jeho strážce zatkli federální agenti v čele s náčelníkem moskevské policie, generálem Vladimirem Kolokolcevem, a převezli ho do moskevské věznice Lefortovo. Uvedl to ruský list Vedomosti.

Háček podle deníku spočíval v tom, že BMW řídil mladý Nizozemec ve službách koncernu Gazprom, který je údajně kamarádem Putinovy dcery. Ta prý "div že sama neseděla v autě, když rozbíjeli okénka..."

Nicméně premiérův mluvčí Dmitrij Peskov tuto známost popřel, natož prý aby Putinova dcera přímo seděla v autě během incidentu. Další zainteresované strany se vyjádření zdržely. Předat otázky samému bankéři se nepovedlo.

Urin se u soudu hájil, že Holanďana zbili strážci z vlastní iniciativy, žádný příkaz jim prý nedal. Soud na něj ale uvalil vazbu až do půli března.

Banky šly ke dnu, zmizely miliardy

Urinova skupina pěti bank se zakrátko rozsypala jako domek z karet. Klienty nejprve vystrašila zpráva o bankéřově zatčení a začali vybírat vklady. Během týdne banky pocítily potíže s hotovostí, a posléze byly nuceny zavřít krám.

Podle šéfa agentury pro pojištění vkladů šlo o "zjevně kriminální bankrot". Ústřední banka totiž shledala, že akcie figurující v kapitálu dotyčných bank ve skutečnosti v depozitech chyběly.

Minulý týden vyšetřovatelé obvinili zainteresované bankéře a burziány z podvodu. Centrální bance podle deníku zmizelo "přímo před nosem" devět miliard rublů (asi 5,5 miliardy Kč).

Modré majáčky pro horních deset tisíc

Aféry s "majáčky" nejsou na ruských silnicích nijak vzácné, i když zpravidla nemají tak dramatické následky. Po Urinově případu vyvolaly rozruch i nehody vozů předsedy parlamentu autonomního Ingušska, šéfa agentury pro ochranu přírody či prezidentova představitele v poslanecké sněmovně, Státní dumě.

Sdružení nespokojených automobilistů, které proti modrým "majáčkům" činovníků protestuje upevňováním modrých kyblíčků z dětských pískovišť na střechy svých vozů, se loni dopočítalo 218 nehod privilegovaných vozů. Tato čísla nejsou oficiálně potvrzena.

Nicméně situace přiměla vicepremiéra Igora Šuvalova k dalšímu pokusu udělat pořádek s přehnaným používáním majáčků "vzhledem k negativní reakci veřejnosti".

Skeptici však předpokládají, že nový pokus ztroskotá stejně jako předešlé. Výsadu nejspíše odeberou několika desítkám řidičů tajné služby a dalších federálních agentur, kteří zpravidla nebourají, zatímco skutečný problém představují nedotknutelní prominenti. "Skoro všichni členové vládní vyšetřovací komise jezdí v autech se zvláštními signály, a tak si sotva majáčky odeberou," usoudil Pjotr Škumatov z hnutí "Modrých kyblíků".

Zmírnit nevoli veřejnosti nad výsadami, připomínajícími feudální časy, se svého času snažil i Vladimir Putin. Ještě jako prezident nařídil snížit počet vozů s majáčky ze 7500 na 963. Mezitím však havarovali činovníci s majáčky, na které podle předpisů neměli nárok.