Polský ministr obrany Bogdan Klich v pátek odstoupil poté, co byla zveřejněna zpráva o příčinách loňské letecké havárie u Smolenska, při níž zahynul i prezident Lech Kaczyński a bezmála stovka významných představitelů polské společnosti. Oznámil to polský premiér Donald Tusk. Rezignaci ministra požadovala konzervativní opozice.

Ze zprávy vyplývá, že padá hlavní díl viny za havárii na posádku polského stroje. Polsko už chyby uznalo. Nedostatky ale byly i na straně Ruska.

Stručný výtah ze závěrečné zprávy - situace na palubě polského stroje:

- polská posádka nebyla pod tlakem prominentních cestujících;

- piloti se v okamžiku havárie nepokoušeli přistát, zamýšleli pouze provést průlet, aby zjistili, zde je přistání za špatné viditelnosti možné;

- letadlo bylo do okamžiku nárazu technicky v pořádku a plně funkční;

- na palubě stroje nebyly žádné výbušniny, radioaktivní materiál a jedy;

- posádka učinila rozhodnutí ještě předtím, než velitel vzdušných sil Andrzej Blasik vstoupil do kokpitu. Blasik rovněž nezasahoval do pravomocí pilotů.

Souhrn pochybení na polské straně:

- sestoupení pod minimální hladinu sestupu za nepřiměřené rychlosti ve špatných meteorologických podmínkách zamezilo vizuálnímu kontaktu se zemí;

- posádka zahájila pozdě druhý oblet letiště;

- posádka se na let připravila nedostatečně, příprava se uskutečnila ve spěchu a nesplňovala všechny bezpečnostní požadavky;

- navigátor havarovaného stroje měl malé zkušenosti a kvůli předchozímu letu nebyl dostatečně odpočatý;

- posádka kvůli nedostatečnému proškolení a tréninku ignorovala systém TAWS, který varuje, že se stroj blíží k zemi;

- hlavní pilot nebyl dostatečně zkušený;

- 36. pluk polského dopravního letectva, jehož piloti přepravují nejdůležitější osoby v zemi, měl vzhledem k počtu příslušníků mnoho povinností a propustil řadu zkušených pilotů.

Pochybení na ruské straně:

- třicet procent naváděcího osvětlení na smolenském letišti bylo nefunkčních nebo je zakrýval porost, na mnoha lampách chyběly čočky a zrcadla a některé stromy v okolí byly vyšší, než je přípustné;

- vedoucí letového provozu na ruském letišti dával špatné příkazy posádce polského stroje

Neštěstí u Smolenska II.