Některé státy testovaly tyto skenery, které jsou schopny zobrazovat člověka jako nahou postavu, ač není možné poznat její tvář, po zmařeném teroristickém útoku z prosince 2009. Tehdy se útočník pokusil vyhodit do povětří letadlo na lince z Amsterodamu do Detroitu pomocí plastické výbušniny, kterou ukryl do spodního prádla.

Dosud používání těchto skenerů v EU upravovala různá národní opatření a standardy, a to v omezené míře. Proto komise přišla s celounijními pravidly, která budou shodná pro všechna letiště.

Povinné podmínky pro případné využívání těchto přístrojů se týkají například ochrany zdraví či základních práv občanů. Země EU a letiště skenery zavádět nemusejí. Pokud tak budou chtít učinit, budou muset splnit různé technické standardy.

Kontrola musí sedět jinde

"Bezpečnostní skenery jsou cennou alternativou k existujícím kontrolním metodám," řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Podle komise mohou přispět k tomu, aby se omezily zdlouhavé manuální prohlídky.

Podmínky, které Brusel stanovil, zahrnují například to, že není možné obrázky skladovat. Lidé kontrolující zobrazení ze skenerů musejí být v odlišných místnostech, aby neviděli přímo lidi procházející skenery. Cestující musí být také informováni o tom, jak tento druh kontroly probíhá. Mohou také odmítnout skenery projít, takže by pak byli zkontrolováni jiným způsobem.

Skenery testovalo či je využívá například Nizozemsko či Británie, ale zkoušely se i v dalších zemích.