Vědci oficiálně navrhli pojmenování dvou nových chemických prvků, které se v periodické tabulce skrývají pod protonovými čísly 114 a 116.

Názvy flerovium a livermorium teď bude ze všech úhlů posuzovat Mezinárodní unie pro čistou a aplikovanou chemii, která by měla do pěti měsíců oznámit, zda s pojmenováním nových přírůstků v periodické tabulce souhlasí.

Oba prvky objevily spolupracující vědecké týmy v Rusku a USA před deseti lety. Ruský tým ze Spojeného ústavu jaderných výzkumů v Dubně u Moskvy přišel s pojmenováním flerovium (zkratka Fl) na počest fyzika Georgije Fljorova, který byl spoluzakladatelem jejich domovské instituce.

Američtí kolegové zase pro prvek s protonových číslem 116 navrhli jméno livermorium (zkratka Lv), které je odvozené od místa působení jejich laboratoře. Ta se nachází v kalifornském Livermore.

Naposledy přibylo nové jméno do periodické tabulky loni, kdy němečtí objevitelé uspěli se svým návrhem pojmenovat prvek s protonovým číslem 112 kopernicium na počest polského astronoma Mikuláše Koperníka.

Další prvky by mohly být stabilní

Noví členové Mendělejevovy tabulky jsou vytvořeni uměle, stejně jako všechny ostatní prvky za uranem, který má protonové číslo 92. Rychle se rozpadají, ěkteří teoretici ale předpovídají, že dalším výzkumem mohou vědci objevit prvky stabilní.

Objevy nových a těžších prvků jsou čím dál těžší, protože vyžadují stále větší a výkonnější urychlovače částic.