Desítky vozů záchranářů a nekonečné vyprošťování zraněných z poničených vagonů. Právě tak vypadala ve středu večer nehoda rychlovlaku Alvia železniční společnosti Renfe ve Španělsku.

Podle prvních zpráv vyšetřovatelů byla nehoda zřejmě zapříčiněna příliš vysokou rychlostí, s níž souprava rychlovlaku vjela do zatáčky u města Santiago de Compostela. Policie už zahájila vyšetřování jednoho ze strojvedoucích vlaku.

Na místo havárie osobně krátce před jedenáctou hodinou dopolední dorazil i premiér Mariano Rajoy, rodák ze Santiaga de Compostela. Už krátce po zprávě o nehodě vyjádřil své hluboké pohnutí a soustrast s pozůstalými.

"Nebudete sami," vzkázal dojatý Rajoy rodinám obětí a podotkl, že v celém Španělsku vyhlásí třídenní státní smutek.

Španělské ministerstvo vnitra vyloučilo, že by šlo o útok.

Modlitby papeže Františka

O neštěstí byl informován také papež František, který je na své první zahraniční cestě v Brazílii. František sdílí bolest postižených rodin a vyzývá věřící k modlitbám za mrtvé a zraněné, řekl papežův mluvčí Federico Lombardi na tiskové konferenci v Riu de Janeiro.

Papež už také osobně telefonoval španělskému kardinálovi a madridskému arcibiskupovi Antoniovi María Ruoco Varelovi, který byl v polovině sedmdesátých let právě v Santiagu de Compostela jmenován pomocným biskupem, a vyjádřil mu soustrast.

Podívejte se na graf statistiky počtu mrtvých na železnici na milion ujetých kilometrů ZDE

Záchranáři našli 73 mrtvých v troskách soupravy, čtyři další cestující zemřeli po převozu do nemocnice, řekl agentuře AFP mluvčí soudu.

Podle české ambasády v Madridu nejsou mezi dosud známými oběťmi žádní Češi. Totožnost ani národnost většiny obětí ovšem zatím nebyla zveřejněna, mezi oběťmi je nejspíš několik Američanů a nejméně jeden Brit.

Podívejte se na chvíli, kdy vlak vykolejil:

Španělská média s odvoláním na úřady potvrdila nejnovější bilanci 80 obětí. Zraněno bylo 178 lidí, z toho asi 36 je stále v kritickém stavu.

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe jel na trase z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Všech jeho 13 vagonů vykolejilo ve 20:41 SELČ v zatáčce nedaleko od poutního města Santiago de Compostela. Podle společnosti Renfe přepravoval vlak 238 pasažérů.

"Vlak sebou najednou začal házet a vagony skončily jeden na druhém," popisuje jeden z pasažérů místním médiím. "Bylo to strašně rychlé. Zdálo se, že v zatáčce se vlak začal točit a vagony se nahrnuly na sebe," doplňuje ho další z cestujících.

"Mnoho lidí bylo namačkáno vespod. Snažili jsme se je z pod vagonů vytáhnout a v tom jsme zjistili, že vlak hoří... Byl jsem ve druhém vagonu, tam hořelo... viděl jsem mrtvá těla," vyprávěl rozhlasové stanici Cadena Ser cestující jménem Ricardo Montesco.

Devětatřicetiletý Francisco Otero, který byl v tu chvíli na návštěvě u rodičů v domku u trati, uvedl, že uslyšel ohromnou ránu. Prý to bylo jako zemětřesení. "První, co jsme uviděl, bylo tělo nějaké ženy. Ještě jsem žádnou mrtvolu nikdy neviděl... Přes to všechno, jsem si uvědomil, jaké tam v tu chvíli bylo hrozné ticho, stoupal dým a viděl jsem plameny," řekl agentuře AFP.

Danteho peklo

Hlavní představitel Galicie Alberto Nuňez Feijoo v rozhovoru pro místní rozhlas uvedl, že ta scéna, kterou po nehodě uviděl, byla šokující a vypadala jako peklo z Danteho Božské komedie. "Jeden vagon je roztrhaný na kusy a mrtvá těla leží na kolejích," řekl.

Feijoo ve čtvrtek zároveň vyhlásil sedmidenní smutek. Španělský král Juan Carlos prohlásil, že zprávy o této nešťastné události ho naplňují smutkem a bolestí. Celá královská rodina prý vyjadřuje nejhlubší lásku a solidaritu s obětmi.

Španělský list ABC na svém webu označil za údajnou příčinu nehody příliš velkou rychlost vjezdu soupravy do zatáčky. Rychlovlak Alvia jezdí rychlostí až 350 kilometrů v hodině. V oblasti u Santiaga de Compostela ale vlaky musí jezdit omezenou rychlostí kvůli řadě zatáček na trati.

Rychlost povolená v úseku je 80 kilometrů v hodině. Doporučená rychlost na trati v místě nehody je dokonce 50 kilometrů za hodinu.

Podle nepotvrzené informace deníku ABC ale souprava vjela do zatáčky dvojnásobnou rychlostí, než jaká je na tomto úseku trati povolená. List El País napsal, že vlak vjel do zatáčky rychlostí 190 kilometrů v hodině.

Sledujte živé vysílání El País ZDE

Některé zdroje tvrdí, že rychlost vlaku přesáhla dokonce 200 kilometrů za hodinu. Také další španělská média poukazují na údajnou příliš velkou rychlost vlaku jako na "převládající hypotézu" o příčině nehody.

Železniční společnost Renfe podle agentury DPA označila šířící se spekulace o příliš vysoké rychlosti vlaku za "riskantní" a přislíbila důkladné prošetření okolností a příčin neštěstí. Galicijský regionální šéf Alberto Nuňez Feijoo popsal místo nehody jako "scény z pekla". "Jeden vagon je roztrhaný na kusy a mrtvá těla leží na kolejích," řekl.

Strojvedoucí: Měl bych je na svědomí

Jeden ze strojvedoucích, kteří oba nehodu přežili bez vážnějších zranění, podle listu El País krátce po nehodě komunikoval vysílačkou s nedalekou stanicí: tvrdil, že má bolesti v zádech a není schopen dostat se z kabiny. "Doufám, že nebudou mrtví, protože bych je měl na svědomí," prohlásil údajně.

Svou účast se zraněnými a pozůstalými vyjadřují na Twitteru také slavní fotbalisté z klubu FC Barcelona. Cesc Fabregas Soler například vzkázal, že rodinám zasaženým vlakovou nehodou posílá svou lásku a podporu.

Na místo nehody se sjely desítky vozů záchranářů k vyprošťování zraněných z poničených vagonů. "Pomoc přišla do pěti minut, byla to ale věčnost," popsal policista Óscar Mateos.

Na záběrech španělské televize TVE jsou vidět těla obětí přikrytá pokrývkami, které leží vedle hořících vagonů, zatímco se hasiči pokoušejí dostat do těžko přístupných prostor deformovaných částí vlaku.

Nemocnice v Santiagu de Compostela, která přijímala zraněné, naléhavě požádala dárce o krev, která se jí nedostává. Primárně se zajímají o krevní skupiny 0 negativní a A negativní. Rajoy ve svém prohlášení také všem dárcům, kteří před nemocnicemi stáli dlouhé fronty, poděkoval.

Na video z místa nehody se můžete podívat ZDE:

Jde o druhé nejhorší vlakové neštěstí v Evropě za posledních dvacet let. Více obětí si vyžádala jen nehoda německého rychlovlaku u města Eschede v červnu 1998, pří které zahynulo 101 lidí. Ještě více lidí zemřelo na španělské železnici v březnu 2003, tehdy se ale jednalo o sérii teroristických útoků se 191 mrtvými.

Nejhorší železniční nehody v Evropě za posledních dvacet let (řazeno dle počtu obětí, bez teroristických útoků):

101 obětí- 3. června 1998 (Německo)

Havárie rychlovlaku ICE, který vykolejil poblíž Eschede z důvodu technické závady na jednom z kol a jehož část narazila do podpěry silničního mostu, který se zřítil. Nehoda si vyžádala 101 mrtvých a 88 zraněných.

Nejméně 77 obětí - 24. července 2013 (Španělsko)

Rychlovlak Alvia na trase z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska vykolejil v zatáčce nedaleko od poutního města Santiago de Compostela. Záchranáři našli 73 mrtvých v troskách soupravy, čtyři další cestující zemřeli po převozu do nemocnice, přes 140 lidí bylo zraněno.

47 obětí - 23. ledna 2006 (Černá Hora)

Osobní vlak po výjezdu z tunelu vykolejil u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice. Souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača. Zemřelo 47 lidí, přes 200 utrpělo zranění.

31 obětí - 5. října 1999 (Británie)

Srážka dvou rychlíků poblíž londýnského Paddingtonského nádraží v době ranní dopravní špičky si vyžádala 31 mrtvých a na 400 zraněných. Jeden z vlaků projel na červenou a zabezpečovací zařízení jej nezvládlo zastavit.

23 obětí - 22. září 2006 (Německo)

Magnetický vlak Transrapid, využívaný v rámci zkoušek na testovací trase i k turistickým výletům, narazil nedaleko města Lingen v severozápadním Německu v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati. Nehoda si vyžádala 23 mrtvých a 11 zraněných.

21 obětí - 31. března 1997 (Španělsko)

Vlak Intercity Miguel de Unamuno, vezoucí 248 pasažérů, vykolejil u města Uharte-Arakil v provincii Navarra. Nehoda si vyžádala 21 mrtvých a 86 zraněných. Příčinou nehody byla nejspíš vysoká rychlost.

19 obětí - 24. června 1995 (Česká republika)

U obce Krouna na Chrudimsku po srážce osobního vlaku s nákladním zemřelo 19 lidí, čtyři byli těžce zraněni. Osobní motorový vůz se srazil se čtyřmi rozjetými vagony, které ujely při posunu. Tragédii zavinila nedbalost a porušení předpisů.

19 obětí - 4. ledna 2000 (Norsko)

Srážka rychlíku s osobním vlakem na nádraží Aasta východně od norského města Lillehammer si vyžádala 19 mrtvých a 30 zraněných. Jeden ze strojvůdců přehlédl červený signál k zastavení a pokračoval v jízdě.

19 obětí - 3. června 2003 (Španělsko)

Rychlík na trati Madrid - Cartagena se u zastávky Chinchilla nedaleko města Albacete srazil s nákladním vlakem. Zemřelo 19 lidí, 40 utrpělo zranění. Přednosta stanice dal tehdy špatné znamení a strojvůdce rychlíku bez dovolení vyjel z nádraží.

Podívejte se na graf statistiky počtu mrtvých na železnici na milion ujetých kilometrů: