U břehů italského ostrova Giglio od pondělního rána jeřáby vyzvedávají na hladinu obří vrak ztroskotané lodi Costa Concordia. Náročná operace ale nabrala oproti plánu zdržení a potrvá zřejmě do časných úterních hodin.

Krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo a napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože z vody vystoupila o více než metr. Na tiskové konferenci to oznámili zástupci úřadu civilní ochrany, která na akci dohlíží.

Vyzvedávání vraku začalo krátce po deváté hodině, o tři hodiny později, než se původně předpokládalo. Na vině byla noční bouřka, kvůli níž bylo třeba počkat, až se moře zcela uklidní.

Fabrizio Curcio z civilní ochrany sice oznámil, že narovnávání lodi bude patrné až za několik hodin, z televizních záběrů bylo ale už před polednem vidět, že loď se pohnula. Čára ponoru, zřetelná díky tmavému zabarvení zrezivělé části lodi i z dálky, se do večera posunula nad hladinu o několik metrů. Celkově se zatím podařilo z 65stupňového náklonu lodi ubrat nejméně deset stupňů.

Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, ale nakonec potrvá o několik hodin déle.

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli už potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý ale ukázaly, že loď je značně deformovaná.

Někteří experti tvrdí, že právě teď je nejvhodnější doba k vyzvednutí plavidla, protože Concordia by třetí zimu na moři nemusela vydržet. Kolem lodi jsou plovoucí zábrany, které mají zachytit eventuální únik toxických látek do moře.

Na operaci se podílí pět stovek lidí a zapotřebí bude tolik oceli, kolik by stačilo na postavení tří Eiffelových věží. Zvedání obřího luxusního plavidla, jež leží na pravém boku, je první akcí svého druhu.

Vyzvedávání dvakrát těžšího Titaniku

Pondělním manévrem by měly vyvrcholit více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co výletní loď se zhruba 4200 lidmi na palubě ztroskotala. Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo najelo na dno poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí.

Loď je nyní nakloněná na pravoboku v úhlu 65 stupňů a kýlem spočívá na skalnatém dně. S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena.

Pak bude třeba ji stabilizovat a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu. Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu.

Ačkoli realizační tým doufá v úspěch, stále existuje malé riziko, že se loď při vyzvedávání nenávratně poškodí a z místa už ji nebude možné dostat v jednom kuse.

"Na napřímení lodi bude potřeba šest až sedm hodin," řekl televizní stanici Sky Tg24 koordinátor prací Sergio Girotto. Zbylý čas se bude věnovat potřebným kontrolám a ověřování stavu lodi.

Náročný technický počin znázornil v infografice italský server corriere.it.

Plavidlo se nejdříve pohnulo asi o deset centimetrů, což diváci na břehu neměli šanci pouhým okem zaznamenat. Odborníci poté začali zjišťovat, jak loď na tažné síly reaguje, zda podpůrné podmořské plošiny fungují tak, jak mají, a zda je možné ve vyzvedávání pokračovat. Teprve v průběhu dne bude napřimování lodi patrnější.

Costa Concordia váží více než 114 000 tun, a je tedy dvakrát těžší než Titanic. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště bude do vzpřímené polohy zvedat více než 50 navijáků s řetězy a lany.

Vlastník luxusní výletní lodi, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Italský soud v červenci vynesl rozsudek nad pěticí zaměstnanců lodní společnosti Costa Crociere, které výletní loď patřila. Vyměřil jim 18 až 34 měsíců vězení. Právní zástupci obětí označili nízké tresty za "ostudné".

Kapitána lodi Franceska Schettina rozsudek teprve čeká, přelíčení bylo odloženo na 23. září. Hrozí mu až 20 let vězení.