Členské země Evropské unie se v pátek shodly na potřebě změnit unijní pravidla tak, aby mohlo být snazší dočasně zastavit bezvízové cestování pro občany třetích zemí. Novinářům to po páteční mimořádné schůzce ministrů vnitra zemí EU řekl nizozemský státní tajemník pro bezpečnost a spravedlnost Klaas Dijkhoff.

Podle eurokomisaře pro migraci a vnitro Dimitrise Avramopulose bude nyní o návrhu jednat europarlament a právní experti do té doby upraví některé dosud nevyjasněné věci.

Unie už podobná pravidla má, dosáhnout přerušení bezvízového cestování je však nyní poměrně složité. O potřebě změn se začalo mluvit poté, co Evropská komise nedávno podmínečně doporučila bezvízový styk s Tureckem. Urychlení jednání, která se táhnou už několik let, je součástí březnové dohody mezi EU a Ankarou směřující ke zvládnutí migrační krize.

Podmínkou zemí unie včetně České republiky zůstává, aby Turecko splnilo všech 72 bodů, které Evropa před zavedením bezvízového styku vyžaduje.

Některé členské země však měly z takové možnosti obavy a Německo s Francií přišly právě s požadavkem na takzvanou snazší záchrannou brzdu. Jak v pátek vysvětlil Dijkhoff, novelizovaná pravidla rozšiřují důvody, za kterých může členská země dočasné přerušení bezvízového styku žádat.

Český ministr vnitra Milan Chovanec před schůzkou uváděl, že by takzvaný "suspenzivní mechanismus" měl být spuštěn například ve chvíli, kdy by občané určité země přicházeli do EU ve velkých počtech, žádali o azyl, ve výrazném počtu páchali trestnou činnost a podobně.

Členská země EU se bude se svými důvody moci obrátit na Evropskou komisi, která bude muset věc k rozhodnutí předložit všem státům osmadvacítky.

Přehled pravidel nového mechanismu tak, jak je uvádí projednávaný materiál

Porovnávána je situace v členské zemi za dva měsíce vždy ve srovnání s předcházejícím dvouměsíčním obdobím.

 1. Stát se může na Evropskou komisi obrátit, pokud v takovém srovnání zjistí:

  • a) výrazný nárůst počtu občanů třetí země, kteří neoprávněně pobývají na jeho území
  • b) výrazný nárůst počtu žádostí o azyl ze strany občanů třetí země, kteří obvykle na ochranu nárok nemají
  • c) pokles spolupráce při readmisích (zpětném vracení) do takové třetí země, podpořený odpovídajícími daty
  • d) zvýšení bezpečnostních rizik pro členskou zemi, podpořené daty jako je nárůst závažné kriminality nebo teroristického ohrožení, které souvisí s určitou třetí zemí

2. Evropská komise také v podobných případech může začít jednat sama

3. Komise také bude pravidelně hodnotit a nejméně jednou ročně informovat členské země a Evropský parlament o tom, jak třetí země plní kritéria pro bezvízové cestování